Svar: Udvikling - 12 mdr.
14. april 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng er godt igang med at udvikle sig og det du fortæller lyder helt normalt.
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er der altså flere faser i det at lære at gå og det at din dreng nu kan komme fra knæliggende stilling, op at stå og begynder at finde styrke i sine fødder og øve sig i at bruge sine ben på en nye måde - det er meget fint. At han samtidig er født før tid, gør naturligt at han sagtens kan have behov for lidt længere tid til at lære det hele - men som sagt lyder det du fortæller fint og normalt :)
Med hensyn til at spise med gaffel, så er det en god idé at du giver ham en gaffel i hånden imens du giver maden med en anden gaffel. Det giver ham mulighed for at spejle sig i dig og efterligne de bevægelser du laver, så han på den måde lærer det og får lyst til at forsøge sig selv.
Det er helt normalt at han i starten piller maden af gaflen og putter den i munden med fingrene - han spiser og har fin fornemmelse for hvor maden skal hen og det er stadig lettere at spise med fingene end med bestik. Det er helt okay. Du må blive ved med at vise ham hvordan, opmuntre og guide, så skal det nok komme til sidst :)
Læs også min nye bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" som giver indblik i hvonår børn lærer hvad og hvordan man kan støtte dem i den udvikling de er igang med :) Naturligvis med plads til at børn jo netop udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske