Svar: Hun hader sin klapvogn
31. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Det at jeres datter føler sig spændt fast, når hun sidder i sin klapvogn, kan naturligt godt spille ind. Det samme i autostolen. Det har naturligt ofte betydning, at barnet føler at selerne strammer og irriterer og du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan selen i klapvognen er. Er det seler, som sidder fast i vognen (indbyggede) eller har hun en separatsele på?
Du kunne forsøge med en anden type sele eller forsøge at ændre lidt på stramningen af selen, så den ikke sidder for stramt. Den må naturligvis ikke være så løs, at den ikke er sikker, men det er vigtigt, at din datter både kan sætte sig op og lægge sig ned, uden at føle at selen strammer og hindrer hende i dette.
Det at hun nu også begynder at få mindre tøj på, når hun sidder i vognen, vil sandsynligvis også være rart for hende - det samme i autostolen. Hun får det varmt, hvis hun sidder med vintertøj, så årtiden vil også hjælpe jer videre :)
Du skal også være opmærksom på, hvordan vognen er i bunden. Er der tværstivere direkte under stedet, hvor hun sidder. Det kan gøre ondt, når I går, hvis hun sidder på en tværstiver og vognen bumper. Her kunne det måske være en idé at bruge en barnevognsmadras i klapsvognen - igen, det kommer an på, hvad seler og mulighed for seler, vognen har ...
Så er det også vigtigt at ryglænet kan justeres op og ned, så hun kan sætte sig op og lægge sig og få rygstøtte, når hun føler behov for det. Igen vil det at hun selv kan veksle, hvornår hun vil sidde rigtigt op og hvornår hun vil lægge sig ned og slappe lidt af, være godt for hende og give hende en følelse af at kunne mestre selv.
Det kan være en god idé at tage kalechen ned, så hun får større udsyn og kan følge mere med i hvad der ske omkring jer, når I kører. Netop nu hvor vi går den lysere tid og det bedre vejr i møde, vil det være rigtig godt, at hun får mulighed for at være i vognen hver dag og komme ud og opleve verden siddende i sin vogn.
Og at gøre det til en daglig begivenhed vil også være godt, så hun stille og roligt vænner sig til det og synes det er okay :)
Faktisk kunne det være en god idé også at tage en tur i Zoologisk have eller lignende, hvor hun er nødt til at være i sin vogn, for at blive kørt rundt ... det vil igen være nyt og spændende og kan gøre, at hun så accepterer at sidde der.
Mad i hånden, som du også har forsøgt er også en god idé. Det kan være lidt frugtbåde eller måske en rosinbolle - hvor hun også kan koncentrere sig om at skulle pille rosinerne ud af bollen og på den måde har fokus på andet, end på vognen :)
Noget at drikke, er også vigtigt - hvis hun får flaske, vil det være oplagt at du prøver at give hende flasken i vognen inden middagsluren. Måske kan hun drikke lidt af et sugerør og få lidt juice ... ikke at hun skal have særlig meget af det, men det vil være så nyt og spændende og så lækkert, at hvis det forbindes med at skulle sidde i vognen og "være på tur", så kan det i en overgang få hende til at synes det er helt rart ... men som sagt en overgang og ikke en metode I skal bruge hver gang I skal nogen steder :)
Hvordan har hun det med at sidde i en indkøbsvogn? Det at sidde i en vogn og kører med rundt, når I skal handle, kan måske appellere til hendes lyst til at sidde og blive kørt rundt og når hun accepterer det ene, vil hun måske også acceptere det andet ... :)
Håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske