Svar: En børnefysioterapeut har set på min søn

25. marts 2011

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære søde Jasmina

Der er absolut intet der tidligere har tydet på, at din dreng skulle have nogen form for udviklingsforstyrrelser (autisme). Hverken sundhedsplejerske, læge, pædagogerne i vuggestuen eller andre har haft mistanke om, at der skulle være noget galt i den retning. Det man har været opmærksom på er, at han har haft tendens til at løbe meget omkring og tænkt at hans balance måske ikke var så god. De har derfor henvist ham til en børnefysioterapeut, som nu har undersøgt ham og det du har fået at vide er, at han tydeligvis har problemer med berøring. At din dreng lider af taktil skyhed og at han har brug for hjælp her.

Det kan være rigtig svært for børn med taktil skyhed at være sammen med andre børn. Børn leger jo ofte tæt sammen og vil derfor naturligt også berøre hinanden - men for en dreng som din, kan berøringen føles meget voldsom. Når han er sammen med dig eller andre voksne, så kan kontakten og den fysiske berøring ske mere på hans præmisser. Han kan f.eks. selv kravle op på dit skød, tage din hånd, kramme og kysse - når han vil. Men kommer du pludselig og tager om ham, eller tager hans hånd, vil han måske have svært ved det og dette tilpasser du derfor naturligt i forhold til, hvad han synes er rart.

Andre børn derimod, vil have tæt kontakt og vil ikke kunne tilpasse og aflæse din dreng - og derfor giver det nogle gange konflikter og nogle gange vil han også være fysisk ekstra udadreagerende, fordi han har svært ved at tackle deres nærhed.

Det er netop vigtigt at gå ind og hjælpe din dreng allerede nu, så han får den støtte han har brug for. Han skal jo først nu igang med at lære, hvordan man begår sig socialt. Han skal lære hvordan han påvirker andre og hvordan de påvirker ham. Og han har ekstra meget behov for hjælp til at lære dette, fordi han har de sansemæssige udfordringer som han har.

Hvorvidt det vil være et "liv fuld af problemer og med behov for masser af støtte af fagpersoner" som du spørger til, så tænker jeg at det afhænger meget af, netop hvor tidligt man oplever problemet og hvor hurtigt man går ind, støtter og hjælper. Og hos jer ...

Annonce

... er der jo tale om en meget lille dreng, så med den rigtige støtte og behandling, vil man kunne nå meget langt :) Faktisk er det mit indtryk at børn meget hurtigt, når behandlingen sættes i værk, får det meget bedre. Han vil få kropsfornemmelse, han vil bruge sig selv motorisk og aktivt på mange nyde måder og han vil naturligt også finde ud af at være sammen med andre børn, på en god måde.

At hjælpe ham allerede nu, vil derfor meget hurtigt give ham små succesoplevelser med i bagagen - startede man først om et par år, så havde han sandsynligvis fået mange nederlag med sig og det ville naturligt påvirke ham mere ... håber du forstår, hvad jeg mener :)

Du kan gøre forskellige ting selv, men det er bedst at en børnefys. eller ergoterapeut undersøger din dreng og viser dig, hvad øvelser der vil være rigtig gode for netop din dreng. Hvis der ikke er særlig meget tid hos det offentlige, så kan du roligt bestille tid i privat regi. Der er privatpraktiserende fysioterapeuter og ergoterapeuter som tilbyder hjælp og jeg synes du skal prøve at finde ud af, hvad der er i området, hvor I bor og benytte dig af de muligheder der er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om det er en fysioterapeut eller ergoterapeut der hjælper jer lige netop her, gør ikke så meget - det vigtigste er at det er en, der har forstand på små børn og som har uddannet sig inden for netop sansemotoriske problemer.

Jeg kan godt forstå at du føler det her er rigtig svært. For bekymringen for vores børn fylder mere end noget andet, hvis børnene ikke trives, så trives vi heller ikke. Men du er nødt til at holde fast i at du har en dreng, som umiddelbart er en sund og dejlig dreng, og han udvikler sig også godt og i god retning, men lige nu har han lidt problemer, som han så skal have hjælp til at få løst - og heldigvis at I har opdaget det og netop kan give ham hjælpen.

Tal med de fagpersoner du har omkring dig, tal med dem som kender din dreng, ser hvordan han er, udvikler sig osv. og stil dem alle spørgsmål. De er bedst til at svare dig :) Men jeg håber at du kan bruge lidt af mine tanker videre og sender dig et stort knus :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"