Brev:
En børnefysioterapeut har set på min søn
25. marts 2011
Alder:
21 mdr.
En børnefysioterapeut har set på min søn
Kære Helen.
Du efterlyste et svar på, hvad børnefysioterapeuten havde at sige mht. min søn...
Forhistorien er, at det med mad og søvn altid har været svært for os. Han er ikke en dreng, der spiser særlig meget og han bliver ekstremt let afledt både mht. mad og leg også. Søvnen halter også utrolig meget. Ammestop om natten meget sent, i december var det jo. Men stadig sover han utrolig dårligt om natten. Der er ikke et mønster. Nogle gange kan han være vågen 8-10 gange per nat og andre gange kan han ligge vågen i flere timer, hvor han er utrøstelig - eller flere timer, hvor han bare kigger på mig og intet siger :-S
I vuggestuen siger de, at han er meget urolig. Svært ved at forholde sig til et stykke legetøj ret lang tid ad gangen. Han farer meget omkring og er også lidt for "fysisk" overfor de andre børn. Der spiser han angiveligt helt fint - vægten står dog helt stille og har gjort det i flere mdr. nu. Han vejer stadig 12,8 kg (90 cm høj) og det har han gjort i en 3-4 mdr.s tid nu...
De spurgte om de måtte lade en børnefysioterapeut kigge på ham. Hun er i forvejen tilknyttet vuggestuen 1-2 gange om ugen. Hun har set på ham - også været på hjemmebesøg en gang. Hun mener helt klart, at det drejer sig om taktil skyhed - og i udpræget grad. Især på håndflader og fodsålerne. Jeg har fået en børste som jeg skal børste ham med en gang om dagen. Det bliver dog ikke til det store, for synes det er svært at finde tiden, hvor han er veltilpas og hvor han kan sidde stille og jeg kan gøre det ved ham. Jeg har søgt kommunen om en kugledyne på prøve og den kommer om ca. 1 måneds tid, har jeg fået at vide.
Jeg fik et chok og blev utrolig ked af det, da børnefyssen i tlf fortalte mig, at de ville sætte en proces igang med at finde ekstra hjælp og ressourcer til ham, når han skal i børnehave. Jeg tænker blot: Vil han blive en dreng med sociale problemer? VIl han få svært ved at følge med i skolen? Har han DAMP? Er han autist? Eller noget helt 8. ? Jeg fik at vide, at alle autister har taktil skyhed men ikke alle med taktil skyhed er autister. jeg kan slet ikke forholde mig til det.
Jeg er så ked af det og har brug for nogle beroligende ord fra dig om, at alt nok skal gå !
Er diagnosen taktil skyhed = med at et liv fuld af problemer og hvor han skal have masser af støtte fra fagpersoner??
Jeg er en person, der er vant til at have kontrol over tingene. Jeg er vant til at der er en tidshorisont med alt i mit liv. Har du nogle erfaringer med, hvor lang tidshorisont der er med sådan noget?
Er der noget jeg kan gøre selv? Børnefyssen lød ikke til at have særlig meget tid her i foråret, så der sker nok ikke så meget der. Er det en ide selv at henvende sig til en privat fys. eller en ergoterapeut - jeg ved ikke hvad forskellen er på de to fagpersoner. Jeg er klar til at prøve alt, hvad du foreslår !
Håber på snarlig god, kærlig og opløftende vejledning fra din side.
Med venlig hilsen
Jasmina