Svar: Frisør

21. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Familien Bruun

For nogle børn er det utroligt grænseoverskridende at skulle klippes. De bryder sig for det første ikke om at "en fremmed" piller ved dem, rører dem i håret og i det hele taget henvender sig til dem - og for mange børn er det også rigtig svært at skulle give slip på noget som de føler tilhører dem - det kan faktisk også gælde det hår der klippes af. De bryder sig ikke om at håret fjernes fra hovedet ...

Nogle børn er også bange for saksen, de ved måske godt at sakse kan være farlige, gøre ondt og det gør dem ekstra urolige, når de ser at frisøren bruger en saks.

Også lydende og lugtene, kan nogle gange gøre, at barnet ikke vil til frisøren.

Det hjælper nogle gange hvis en af jer, kan sætte jer med jeres dreng på skødet imens at klipningen foregår. Det kan gøre det mere trygt. Nogle børn vil gerne se i spejlet igen, andre børn har det bedre hvis I kan læse en historie imens det foregår.

Det kan også nogle gange hjælpe, hvis I begge tager af ...

Annonce

... sted, så en af jer voksne også skal klippes og jeres dreng så kan se jer blive klippet først. Måske skal han med et par gange, så han finder ud af at det er helt okay og ufarligt - og efter at have fundet roen, så er han så klar til selv at prøve.

Nogle har glæde af at frisøren kommer hjem, så barnet kan blive klippet i hjemlige og dermed mere trygge rammer. Det giver barnet mere ro - og der findes mobile frisører, som tager ud.

Og så er der også frisører som har specialiseret sig i børneklipning og derfor har specielle børnevenlige stole, mulighed for at se dvd-film og lignende imens barnet klippes. Du kan søge lidt på nettet og se om det findes i jeres område :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogen lokker med en slikkepind. Børn må jo normalt ikke gå rundt med slikkepind i munden og skal jo generelt ikke have slik, men hos frisøren, kan man måske få lov at få en slikkepind, hvis man sidder helt stille og bliver klippet ...:)

Håber du kan bruge lidt af dette videre.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor