Svar: Frisør
21. marts 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Familien Bruun
For nogle børn er det utroligt grænseoverskridende at skulle klippes. De bryder sig for det første ikke om at "en fremmed" piller ved dem, rører dem i håret og i det hele taget henvender sig til dem - og for mange børn er det også rigtig svært at skulle give slip på noget som de føler tilhører dem - det kan faktisk også gælde det hår der klippes af. De bryder sig ikke om at håret fjernes fra hovedet ...
Nogle børn er også bange for saksen, de ved måske godt at sakse kan være farlige, gøre ondt og det gør dem ekstra urolige, når de ser at frisøren bruger en saks.
Også lydende og lugtene, kan nogle gange gøre, at barnet ikke vil til frisøren.
Det hjælper nogle gange hvis en af jer, kan sætte jer med jeres dreng på skødet imens at klipningen foregår. Det kan gøre det mere trygt. Nogle børn vil gerne se i spejlet igen, andre børn har det bedre hvis I kan læse en historie imens det foregår.
Det kan også nogle gange hjælpe, hvis I begge tager af sted, så en af jer voksne også skal klippes og jeres dreng så kan se jer blive klippet først. Måske skal han med et par gange, så han finder ud af at det er helt okay og ufarligt - og efter at have fundet roen, så er han så klar til selv at prøve.
Nogle har glæde af at frisøren kommer hjem, så barnet kan blive klippet i hjemlige og dermed mere trygge rammer. Det giver barnet mere ro - og der findes mobile frisører, som tager ud.
Og så er der også frisører som har specialiseret sig i børneklipning og derfor har specielle børnevenlige stole, mulighed for at se dvd-film og lignende imens barnet klippes. Du kan søge lidt på nettet og se om det findes i jeres område :)
Nogen lokker med en slikkepind. Børn må jo normalt ikke gå rundt med slikkepind i munden og skal jo generelt ikke have slik, men hos frisøren, kan man måske få lov at få en slikkepind, hvis man sidder helt stille og bliver klippet ...:)
Håber du kan bruge lidt af dette videre.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske