Problemer med middagslur og flaskeafvænning efter sygdomsperiode

21. marts 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Problemer med middagslur og flaskeafvænning efter sygdomsperiode

Kære Helen

Mange tak for de svar du sendte på mine sidste spørgsmål. Det var rigtig rart at få lidt klarhed og råd ang. det med natteskræk. Med hensyn til det at falde i søvn til natten, så hjalp det rigtig meget at vi gik ned på 1 lur dagligt. Det var slet ikke noget problem at trække den i løbet af formiddagen, og så sov hun faktisk allerede første dag 2½ time, så det kunne næsten ikke have været bedre:-)

MEN, så kom en lang og drøj sygdomsperiode, som startede med en slem forkølelse og hvor vi nåede 3 lægebesøg og en aften på børneafdelingen, hvor de tilsidst fandt ud af at hun havde lungebetændelse... Det var rigtig rart at se at hun hurtigt fik det bedre af pencilin og smertestillende, men hvor var det bare en hård periode - for os alle tre. Hun var tit rigtig ked af det og havde ondt og vågnede konstant op om natten af hosteanfald. Efter det er der gået lidt kludder i det med søvnen, men kan læse i dine svar til andre, at det er meget normalt efter en lang sygdomsperiode. Er dog lidt i tvivl om et par ting:

1) Hun får stadig kun 1 lur (til middag), men er begyndt at vågne op efter 1 time allerede, og det virker til at det ikke er helt nok for hende. Især de sidste to dage har hun virket meget træt om eftermiddagen (bliver let ked af det/frustreret og kan også nogle gange virke lidt "overgearet"). Det virker til at hun vågner fordi hun drømmer - græder lige pludseligt og det tager lidt tid før hun er glad igen, men kan desværre ikke få ...

Annonce

... hende til at sove videre.

Tror du det er bedst at gå tilbage til 2 lure igen, eller handler det bare om at hun skal have lidt tid til at få sygdomsperioden "ud af kroppen" igen, så vi skal satse på at hun langsomt kommer tilbage til 2½ timer?

2) Før hun blev syg var vi igang med at vænne hende fra de sidste 2 flasker (1 til natten og 1 sidst på aftenen). Det var næsten slut med nr.2, men mens hun var syg holdt vi slet ikke styr på det - hun fik bare, hvis hun ville i håb om at hun så kunne sove bedre... Nu er vi så i gang med nedtrapningen igen, men synes det er lidt svært fordi hun stadig vågner en del her oven på sygdomsperioden + at hun igen er begyndt at have natteskræk, som kommer lige der, hvor hun normalt får 2. flaske.

I det hele taget har hendes opvågninger om natten virket meget "natteskræk-agtige" her efter hun har været syg. Hun vågner ret pludseligt og "vil ikke" trøstes - mange gange kan jeg få hende til ro ved at sige "shh..." og holde en let hånd på hende, men nogle gange er flaske det eneste der hjælper.

Kan ikke finde ud af om det er bedst at vente med at trappe helt ned til hun er inde i en bedre søvnrytme igen eller om hun bare er ved at være så stor at det er nu det skal gøres? 1. flaske er på 90 ml. men dobbelt vand og 2. flaske er 60 ml. med dobbelt vand. Jeg sørger for at hun ikke får helt så meget mælk i løbet af dagen, så vi holder det på 400 ml.

På forhånd mange tak for hjælpen:-)

De bedste hilsner
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder