Brev:
Problemer med middagslur og flaskeafvænning efter sygdomsperiode
21. marts 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Helen
Mange tak for de svar du sendte på mine sidste spørgsmål. Det var rigtig rart at få lidt klarhed og råd ang. det med natteskræk. Med hensyn til det at falde i søvn til natten, så hjalp det rigtig meget at vi gik ned på 1 lur dagligt. Det var slet ikke noget problem at trække den i løbet af formiddagen, og så sov hun faktisk allerede første dag 2½ time, så det kunne næsten ikke have været bedre:-)
MEN, så kom en lang og drøj sygdomsperiode, som startede med en slem forkølelse og hvor vi nåede 3 lægebesøg og en aften på børneafdelingen, hvor de tilsidst fandt ud af at hun havde lungebetændelse... Det var rigtig rart at se at hun hurtigt fik det bedre af pencilin og smertestillende, men hvor var det bare en hård periode - for os alle tre. Hun var tit rigtig ked af det og havde ondt og vågnede konstant op om natten af hosteanfald. Efter det er der gået lidt kludder i det med søvnen, men kan læse i dine svar til andre, at det er meget normalt efter en lang sygdomsperiode. Er dog lidt i tvivl om et par ting:
1) Hun får stadig kun 1 lur (til middag), men er begyndt at vågne op efter 1 time allerede, og det virker til at det ikke er helt nok for hende. Især de sidste to dage har hun virket meget træt om eftermiddagen (bliver let ked af det/frustreret og kan også nogle gange virke lidt "overgearet"). Det virker til at hun vågner fordi hun drømmer - græder lige pludseligt og det tager lidt tid før hun er glad igen, men kan desværre ikke få hende til at sove videre.
Tror du det er bedst at gå tilbage til 2 lure igen, eller handler det bare om at hun skal have lidt tid til at få sygdomsperioden "ud af kroppen" igen, så vi skal satse på at hun langsomt kommer tilbage til 2½ timer?
2) Før hun blev syg var vi igang med at vænne hende fra de sidste 2 flasker (1 til natten og 1 sidst på aftenen). Det var næsten slut med nr.2, men mens hun var syg holdt vi slet ikke styr på det - hun fik bare, hvis hun ville i håb om at hun så kunne sove bedre... Nu er vi så i gang med nedtrapningen igen, men synes det er lidt svært fordi hun stadig vågner en del her oven på sygdomsperioden + at hun igen er begyndt at have natteskræk, som kommer lige der, hvor hun normalt får 2. flaske.
I det hele taget har hendes opvågninger om natten virket meget "natteskræk-agtige" her efter hun har været syg. Hun vågner ret pludseligt og "vil ikke" trøstes - mange gange kan jeg få hende til ro ved at sige "shh..." og holde en let hånd på hende, men nogle gange er flaske det eneste der hjælper.
Kan ikke finde ud af om det er bedst at vente med at trappe helt ned til hun er inde i en bedre søvnrytme igen eller om hun bare er ved at være så stor at det er nu det skal gøres? 1. flaske er på 90 ml. men dobbelt vand og 2. flaske er 60 ml. med dobbelt vand. Jeg sørger for at hun ikke får helt så meget mælk i løbet af dagen, så vi holder det på 400 ml.
På forhånd mange tak for hjælpen:-)
De bedste hilsner
Louise