Svar: Sprog-udvikling
10. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære S.
Jeg giver dig her et overblik over hvordan den sproglige udvikling gennemsnitligt forløber, så får du en idé om, hvor meget din datter kan i forhold til hvad man vil forvente:
Omkring 8 måneder; Barnet vil ofte begynde at tale i stavelse, det vil sige begynde at sige ma-ma, da-da, ba-ba og lignende og ord som ma-ma eller mam-mam vil i denne alder blive brugt i betydningen "jeg er sulten" eller "jeg er tørstig".
Omkring 10 måneder: Barnet vil ofte kunne forstå en sproglig opfordring, når man siger "vinke", så vinker barnet, når man siger "Hvor stor er du?" så vil barnet række hænderne over hovedet og strække sig op.
Omkring 12 måneder: Barnet begynder at pege på genstande, som det gerne vil have fat i, genstande som det gerne vil have du ser på. Barnet kan f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når man så svarer 'det er en bold', så vil barnet forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Omkring 14 måneder: Barnet begynder at følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser hvordan og sige "klappe". Det kan også være at kaste med en bold hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Barnet begynder i denne alder også at pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Omkring 16 måneder: Barnet begynder at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte "bar" og mor som "maaa" eller "mo".
Barnet begynder også at forstå et nej, vil stadig en gang imellem overhører det fordi udforskningstrangen er for stor, men det ved godt at hvad nej betyder. I denne alder vil de fleste børn kunne forstå ca 70 ord - de udtaler dem ikke selv, men forstår hvad man siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder: Sproget tager mere og mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv.
Omkring 20 måneder: Barnet begynder at bruge flere og flere navneord og siger af sig selv små ord som lys, bil, bold og lignende.
Omkring 22 måneder: Barnet begynder at kunne sætte bøjningsendelser på ordene og begynder at blive mere bevidst om tider, således at det f.eks. hedder "hoppede" fordi det var igår.
Omkring 24 måneder: Barnet begynder at sætte små ord sammen til små sætninger f.eks. "min bil" eller "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere når det leger med sine venner. Børnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :o)
Herefter siger man at der sker en ordspurt eller en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, og her vil nogle naturligvis have lidt mindre og andre betydeligt mere...
Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:o)
Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".
Det er helt normalt at børn i starten ikke både kan udvikle sprog og motorik. Det ses ofte, at børn der er rigtig gode til at tale ikke er helt så hurtige motorisk, og at børn der er hurtige motorisk ikke er helt så hurtige til at tale - det er helt normalt, at der er forskel på disse ting og også at der kan være en sammenhæng her.
Du har ret i, at den yngste ofte lærer meget af den ældste. Den yngste forsøger jo at efterligne den ældste, som den yngste ofte ser op til, så derfor kan der godt være visse punkter, hvor den yngste virker hurtigere. Men igen - børn er forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo og også søskende er meget forskellige og har forskellige styrker :)
Der er dog ingen tvivl om at lillesøster opfatter rigtig meget af hvad der foregår og forstår rigtig mange ting, så hun kan sagtens følge med i noget af det I snakker med storesøster om eller læser i bøger - og hun tager det til sig. Det er helt okay, det lyder meget fint det du fortæller og faktisk lyder hun ikke til at være bagud. Der er masser af børn der ikke kravler før de er 10 måneder - faktisk kalder man 9-12 måneders alderen for kravleperioden ... :)
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske