Sprog-udvikling

10. marts 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Sprog-udvikling

Hej Helen!

Jeg har lige et spørgsmål ang sprogudvikling hos en 10 mdr gammel baby. Jeg synes der sker en rivende udvikling hos lillesøster lige nu og tænker om det er noget vi skal være opmærksomme på i den forbindelse?

Lillesøster er ikke så hurtig motorisk er først lige begyndt at kravle omkring og rejser sig ved ting nu i en alder af 10 mdr. Men sprogligt er hun allerede meget langt fremme. Hun siger, hej, hej hej (betydning farvel imens hun vinker), hov (eksempel sidder med en rugbrødsmad siger hov og "taber" den), vov vov (hund), dygtig (imens hun ...

Annonce

... klapper), far, Lala (ynglings bamsen fra teletubbies), Ma (storesøster), ahhh (tørstig) og nanan (mælk i sutteflaske) og hun siger deee (hvad er det) imens hun peger på alt og alle.

Spørgsmålet er egentlig bare om det er "normalt" når man er en 2'er med en lille storesøster (2,3 år). Tænker at vi herhjemme jo nok snakker ret simpelt og tydeligt pga storesøster og læser også mange bøger for hende. Troede måske bare ikke den "lille" fik noget ud af det endnu? Vil hun mon gå helt istå motorisk eller lyder det okay?

På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor