Brev:
Sprog-udvikling
10. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Sprog-udvikling
Hej Helen!
Jeg har lige et spørgsmål ang sprogudvikling hos en 10 mdr gammel baby. Jeg synes der sker en rivende udvikling hos lillesøster lige nu og tænker om det er noget vi skal være opmærksomme på i den forbindelse?
Lillesøster er ikke så hurtig motorisk er først lige begyndt at kravle omkring og rejser sig ved ting nu i en alder af 10 mdr. Men sprogligt er hun allerede meget langt fremme. Hun siger, hej, hej hej (betydning farvel imens hun vinker), hov (eksempel sidder med en rugbrødsmad siger hov og "taber" den), vov vov (hund), dygtig (imens hun klapper), far, Lala (ynglings bamsen fra teletubbies), Ma (storesøster), ahhh (tørstig) og nanan (mælk i sutteflaske) og hun siger deee (hvad er det) imens hun peger på alt og alle.
Spørgsmålet er egentlig bare om det er "normalt" når man er en 2'er med en lille storesøster (2,3 år). Tænker at vi herhjemme jo nok snakker ret simpelt og tydeligt pga storesøster og læser også mange bøger for hende. Troede måske bare ikke den "lille" fik noget ud af det endnu? Vil hun mon gå helt istå motorisk eller lyder det okay?
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
S.