Svar: Spirrende angstfornemmelse og tryghed
8. marts 2011
Alder:
18 mdr.
Kære P
Det er en rigtig svær alder I går igennem lige nu og mange børn reagerer netop i 18-20 måneders alderen. Det er som du skriver en spirende farefornemmelse og det giver uro om dagen men især også om aftenen og om natten.
At jeres dreng har farefornemmelse betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Når han protesterer over at blive afleveret i dagpleje, så er det fordi selve skiftet er svært for ham. Han er så gammel nu, at han godt ved, at du ikke er forsvundet for evigt, selvom han ikke kan se dig - men det er svært for ham at sige farvel og det er svært at skifte situation.
Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er en stor fordel at han er i dagpleje og derfor afleveres i favnen på en omsorgsfuld dagplejer. Hun er den samme hver dag og hun giver ham ro. Det gør ham tryg at rutinerne er ens hver dag og stille og roligt skal han nok falde til ro omkring det igen. I takt med at han bliver mere og mere bevidst, skal du dog være forberedt på, at han godt kan få lignende perioder, det kan også sagtens ske, hvis og når han på et tidspunkt skal starte i vuggestue eller børnehave.
Du kan give ham et fotoalbum med hvori der er billeder af mor, far, hunden, bilen osv. De ting han kender hjemmefra. Det kan gøre ham tryg at kunne se jer og blive bekræftet i at I er der stadig væk og kommer og henter ham igen. Og når han savner dig og spørger efter dig, så kan han kigge i fotobogen og lige blive bekræftet i at du stadig er der. Dagplejer kan sige "ja det er mor, mor kommer igen - og nu skal vi have frugt" så han lige hører at du er der, men også guides videre i de aktiviteter der er for dagen og ikke 'hænger fast i savnet', hvis du forstår hvad jeg mener :)
Med hensyn til sprog, så er det rigtig godt at I har fået tjekket hans ører og alt er normalt. Så er det jo et spørgsmål om at tale og synge med ham og i det hele taget bruge sproget i dagligdagen. Det er vigtigt at have fokus på at det netop skal være sjovt at tale og det er fint at han taler "russisk".
Gentag ord for ham, så han hører det rigtige ord blive sagt igen og igen og afkræv ham ikke et korrekt ord. Sig f.eks. ikke "kan du sige ...?". Gør i stedet det, at du gentager ord i forskellige sammenhænge f.eks. "Er du tørstig, vil du have mælk?", "Her er et stort glas mælk", "Mælken er kold", "Mælken smager godt" osv. så han hører ordet mælk mange gange. Når han så selv forsøger at sige mælk og derfor siger "Mæ" eller lignende, så gentager du igen ordet "ja det er mælk, dejlig mælk".
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske