Svar: Spirrende angstfornemmelse og tryghed

8. marts 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære P

Det er en rigtig svær alder I går igennem lige nu og mange børn reagerer netop i 18-20 måneders alderen. Det er som du skriver en spirende farefornemmelse og det giver uro om dagen men især også om aftenen og om natten.

At jeres dreng har farefornemmelse betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.

For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.

Når han protesterer over at blive afleveret i dagpleje, så er det fordi selve skiftet er svært for ham. Han er så gammel nu, at han godt ved, at du ikke er forsvundet for evigt, selvom han ikke kan se dig - men det er svært for ham at sige farvel og det er svært at skifte situation.

Man taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - dagplejen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når ...

Annonce

... man bliver afleveret.

Det er en stor fordel at han er i dagpleje og derfor afleveres i favnen på en omsorgsfuld dagplejer. Hun er den samme hver dag og hun giver ham ro. Det gør ham tryg at rutinerne er ens hver dag og stille og roligt skal han nok falde til ro omkring det igen. I takt med at han bliver mere og mere bevidst, skal du dog være forberedt på, at han godt kan få lignende perioder, det kan også sagtens ske, hvis og når han på et tidspunkt skal starte i vuggestue eller børnehave.

Du kan give ham et fotoalbum med hvori der er billeder af mor, far, hunden, bilen osv. De ting han kender hjemmefra. Det kan gøre ham tryg at kunne se jer og blive bekræftet i at I er der stadig væk og kommer og henter ham igen. Og når han savner dig og spørger efter dig, så kan han kigge i fotobogen og lige blive bekræftet i at du stadig er der. Dagplejer kan sige "ja det er mor, mor kommer igen - og nu skal vi have frugt" så han lige hører at du er der, men også guides videre i de aktiviteter der er for dagen og ikke 'hænger fast i savnet', hvis du forstår hvad jeg mener :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til sprog, så er det rigtig godt at I har fået tjekket hans ører og alt er normalt. Så er det jo et spørgsmål om at tale og synge med ham og i det hele taget bruge sproget i dagligdagen. Det er vigtigt at have fokus på at det netop skal være sjovt at tale og det er fint at han taler "russisk".

Gentag ord for ham, så han hører det rigtige ord blive sagt igen og igen og afkræv ham ikke et korrekt ord. Sig f.eks. ikke "kan du sige ...?". Gør i stedet det, at du gentager ord i forskellige sammenhænge f.eks. "Er du tørstig, vil du have mælk?", "Her er et stort glas mælk", "Mælken er kold", "Mælken smager godt" osv. så han hører ordet mælk mange gange. Når han så selv forsøger at sige mælk og derfor siger "Mæ" eller lignende, så gentager du igen ordet "ja det er mælk, dejlig mælk".

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie