Brev:
Spirrende angstfornemmelse og tryghed
8. marts 2011
Alder:
18 mdr.
Spirrende angstfornemmelse og tryghed
Kære Helen
Nu er S rundet halvandet år og jeg mærker en ændring i hans adfærd.
Når han går rundt i huset er det helst med mig eller min mand i hånden. Han henter mig konstant og har jeg ikke lige tid (spiser min aftensmad ex) så bliver han frustreret. Dette rummer vi selvfølgelig, men jeg synes dagene for tiden, meget handler om at rumme, aflede og finde alternativer. Jeg tænker at det handler om hans farefornemmelser og derved ønsker mere tryghed.
Han har også meget svært ved afsked i øjeblikket. Når far kører på arbejde bliver han ked og når han afleveres i dagplejen. Han starter allerede i bilen når jeg parkerer uden for dagplejerens hus :-(. Det ender med at hun må "pille" ham af mig og jeg derefter går. Utrolig hårdt at høre og se sit barn så fortvivlet. Hun er heldigvis et MEGET omsorgsfuldt menneske og ringer hurtigt efter og fortæller at han nu leger og hygger og at han stopper med at græde 1 min. efter jeg er gået.
Han vågner af og til om natten og græder helt utrøsteligt (sover stadig hos mig) og er svær at få til ro. Han sover generalt uroligt for tiden.
Jeg mærker et lille barn der har det meget svært for tiden og som kræver megen omsorg, tryghed og rummelighed. Ind imellem må jeg tage over feks når han ikke vil spændes fast i autostolen og andre farlige ting og han bliver virkelig fortvilet, rasende og græder (nogen gange længe) men jeg er der og forsøger at sætte ord på osv.
Det jeg egentlig skriver for er vel for at høre om det lyder ok? Udvikler han sig som han skal eller kan der være andet fat jeg ikke har set?
Som afsluttende vil jeg lige tilføje at han stadig ikke snakker. Han siger mam mam og aps (tørstig). Ellers snakker han flydende russisk konstant ;). Han forstår alt jeg siger til ham. Vi læser bøger og jeg fortæller hvad jeg gør når vi er sammen. Vi snakker generalt meget til ham. Tænker selv at det nok skal komme (hans ører og hørelse er iorden).
Kærlig hilsen P