Opmærksomhedskrævende

8. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 år

Opmærksomhedskrævende

Hej Helen..

Jeg har lige nogle overvejelser jeg gerne ved dele med dig. Det drejer sig om vores store pige på 3 år. Hun er en rigtig krudtugle. Hun er meget dygtig motorisk og sprogligt.

I børnehaven er de imponeret over hun allerede er renlig, hun klarer helt selv toiletbesøg og den ene af pædagogerne sagde hun sagtens kunne være 4 år mht sprog, motorik, indlæring. Hun er langt fremme.

Pga hendes motorik går hun til gymnastik, får lov til at lave kolbøtter på stuegulvet på en lang madras, det er tilladt at hoppe i sofaen (herhjemme.. :) ). Hun bruger os som klatrestativ og vi tumler med hende, kaster hende op i luften osv. Meget motorisk pige. Vi har været meget large i opdragelsen af hende, på den måde ment, vi tillader mange ting, når bare hun ikke kommer til skade.

Hun er en temperamentsfuld pige og vi har måttet vælge vores kampe med hende, så hun også bliver imødekommet. Fx får hun lov til at vælge hvilket noget tøj hun vil have på i børnehaven (selvfølgelig ud fra udvalgte muligheder), hvilket resulterer i hun ofte kommer derop med strutskørt og gerne forskelligt farvet:) Hun skifter tøj konstant når hun kommer hjem fra børnehaven. Det har jeg også tilladt, da det jo ikke betyder noget for mig om hun har kjole el. bukser på. Hun elsker at klæde om. Det er ret morsomt. Hun får, af os og bedsteforældrene rigtig meget opmærksomhed, ros og kærtegn.

Vi, far og mor, lægger ikke skjul på vi elsker hende. Siger det ofte til hende. Når vi har gæster tumler hun rundt,"se mig"!! "se mig!" råber hun til de gæster der kommer ind. Hun kan pludselig for sjov stikke i skrig, fordi hun bliver kåd, hvor vi stille og roligt beder hende om at tage det lidt med ro. Hun skal lige vise hun kan slå kolbøtter osv. Skal lige vise en tegning el.lign. til gæsterne. Hendes lydhørhed overfor fars og mors regler er pludselig ikke eksisterende.

Hun kan blive så kåd at hun tegner på gulvet (som hun gjorde da kusine på 8 var her) Tror måske hun ville vise kusine, "det gør jeg ...

Annonce

... lige, - jeg er fræk" el.lign. Jeg opdagede det da kusine var taget hjem den dag. Viste hende hvad hun havde lavet og sagde det vil far og mor ikke have. Skældte hende ikke ud, hun har dog heller ikke gjort det siden.

Jeg kan se på min bror, det ikke rigtig passer ham at hun henvender sig til ham. Hans søn er ikke så meget i centrum, som vores to piger er her hjemme hos os. Det gør at han ofte ignorerer hendes tilnærmelser, hendes tegninger og "se mig". Hun får så at vide af os, hun lige må vente lidt. Sidst vi havde gæster tog hun en tur på alles skød mens vi spiste, hun var færdig med at spise og ville lige kortvarigt i alles skød for at sige goddag. Jeg mente det var lidt for meget, folk spiste jo, men alle så ud til at nyde hendes lille besøg på skødet. Et par stykker sagde "det gør ikke noget". Jeg tænkte så ok. , det er jo også kun den nærmeste familien og Silje er så glad for at få besøg og glad for dem allesammen.

Hun er altså vant til opmærksomhed og får ret frie tøjler. Men det, som jeg tænker på, er om det er for meget opmærksomhed hun kræver af alle, hvor går grænsen? Kan det påvirke hende negativt senere hen i livet? Den ros og opmuntring hun får af os er kun konstruktiv. Hun er altså ikke bare dygtig i fars og mors øjne, vi er ret gode til at sætte ord på hvorfor vi synes det er en flot tegning fx. Men jeg synes det er svært med hendes "se mig" og pludselige skrig og hvin. Men hun er bare så glad, - jeg ved det er derfor hun er så rundt på gulvet når folk kommer her. Derfor gør det lidt ondt at se min bror ignorerer hendes tilnærmelser og den tegning hun pludslig afleverede i hans skød, - da jeg opfatter hendes tilnærmelser til ham som en kærlighedserklæring.

Men skal vi passe på hun ikke bliver for dominerende? Skal vi forsøge at dysse hende lidt ned, være mere konsekvente? Hvad tænker du? Vi har vist alle prøvet at sidde til en fest med en irriterende opmærksomhedssøgende unge:)

Mange hilsner fra
stolt mor til to dejlige og dygtige piger:)

Maiken

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor