Svar: Baby og fyrværkeri
22. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Børn vil normalt blive forskrækket af pludseligt opståede lyde, som de ikke kan forholde sig til, ikke ved hvad er og ikke er forberedt på. Det kan være raketter der springer, en tallerken du taber på gulvet, eller en køkkenmaskine du starter ...
Vi omgiver os med lyde i hverdagen og visse ting kan man ikke skåne børn for, derfor er det vigtigt at man som forældre bevarer roen og signalerer til barnet at alt er okay, hvis barnet bliver forskrækket over noget og begynder at græde. Børn bruger os forældre som et spejl, så jo mere rolige vi er, jo mere rolige er de som oftest også.
Det betyder ikke at man bare skal udsætte sit barn for en masse larm, for man skal naturligvis se på barnets alder og behov og vurdere, hvordan barnet trives bedst og der er ingen grund til f.eks. at tage jeres datter med udenfor nytårs aften hvor det hele buldrer og brager - lad hende være inde og sover hun vil det være rigtig godt.
De fleste børn vil godt kunne sove indendøre selvom raketterne springer uden for, men naturligvis er der børn som vågner og bliver kede af det. Her må I så være hos hende, berolige og betrygge så godt I kan.
Det er okay at lade hende sove uden for selvom vi nærmer os jul og nytår og nogle begynder at fyre raketter af i god tid. Hvis hun vågner af det, må I tage hende ind og igen berolige hende, men måske sover hun bare videre og lader sig ikke påvirke. Det kommer sandsynligvis an på hvor godt hun sover og hvad type raketter der er tale om ...
Det er fint at I er hjemme hos jer selv, så hun er i vante omgivelser, kan blive puttet i sin egen seng, som hun plejer, kender og er tryg ved. Og så er det fint, hvis I kan lade hende være så meget hos jer som muligt. Det vil give hende mest ro at være hos jer, den trygge base og så studere gæsterne og de andre børn på afstand.
I skal nok tænke jer lidt om angående brug af bordbomber, knallerter og horn til at blæse i ... det kunne godt tænkes at hun ville blive forskrækket og ked af dette. De andre, større børn vil dog sikkert synes det er mægtig sjovt, så det er jo en balance at tilgodese alle børn ...
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske