Brev:
Baby og fyrværkeri
22. november 2010
Alder:
5 mdr.
Baby og fyrværkeri
Kære Helen,
Jeg har en datter på 4 1/2 måned, og da vi nu snart går julen og ikke mindst nytåret i møde, så har jeg lige et par spørgsmål omkring dette.
Først vil jeg dog lige fortælle, at det tigerspring vores datter var igennem, da hun var omkring de 12 uger var rigtig hårdt. Her opdagede hun pludselig hvad ude ctr. hjemme er samt hvem mor/far ctr. alle andre er. Samtidig begyndte hun at reagere meget voldsomt på lyde - især når vi var ude i byen.
Tigerspringet varede mange uger, og vi kunne faktisk ikke have hende med ude, da hun blev fuldstændig utrøsteligt ked af det. Der skulle ingenting til og faktisk havde vi en episode, hvor folk troede hun var blevet stukket, fordi hun pludselig bare skreg. Intet hjalp i disse situationer, som altid kom når vi var ude i denne periode. Vi måtte bare tage hjem.
Dette tigerspring har endnu ikke sluppet hende helt, men det er dog blevet meget meget bedre. Måske det i virkeligheden blot er sådan hun er. Hun nyder ikke nødvendigvis at være i mødregruppe mv., da de andre babyer kan larme lidt for meget. Dog er der ingen problemer i svømmehallen.
Det er jo ikke til at vide hvordan hun vil reagere på fyrværkeriet nytårsaften. Vi har tænkt os at vi gerne vil holde nytårsaften, men det bliver med et andet vennepar og absolut på børnenes præmisser. Men hvad kan vi gøre for at skåne hende så meget som muligt? Har du nogle gode råd? Er det problematisk at lade hende sove i barnevognen om dagen i dagene op til og selve nytårsaften pga. fyrværkeri?
Jeg ser frem til at høre dine tanker omkring ovenstående.
Kærlig Hilsen
Mor