Svar: Afvænning af sut eller ej?
19. november 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Lotte
Med den alder din dreng har, skal man forsøge at minimere brugen af sutten. Det er vigtigt, både for kommunikationen, som du selv nævner, men også af hensyn til hans tandstilling. Der er en risiko for at hans tænder tager skade, hvis han bruger sutten meget.
Som udgangspunkt er det en god idé at lave en aftale med ham om at sutten kun bruges om aftenen, når han skal sove. Når han står op om morgenen, så ligger sutten på en fast plads og venter på at det bliver aften og han så kan få den igen.
Jeg kan godt forstå at han lige nu kan have ekstra behov for at få sutten med og det er naturligt positivt for jer alle, at han kan afleveres uden gråd, hvis han har sin sut, men tydeligt græder og er ked af det, hvis han ikke har den ... Så foretrækker man naturligvis sutten.
Han har dig sin puttebamse med sig og selvom de to ting i hans verden hører sammen, så kan det godt være at I er nødt til kun at give ham bamsen med og ikke sutten.
Spørgsmålet er bare, hvordan I når dertil ...
Da det snart er jul, så kunne det være en idé at tale med ham om at sende alle sutterne til julemanden og alle nissebørnene og rent fysisk så også gøre det, samle dem sammen, skrive et brev og sende dem af sted.
Det kan også være at han slet ikke er med på en sådan idé og at I vil komme længere ved at lade sutterne mørne og blive klistrede og gamle, så det bliver tydeligt at nu dur de ikke mere, de er i stykker og skal smides ud. Og så må I tage ham med i den proces og så naturligvis lade være med at købe nye.
I stedet for sutten skal han fortsat have sin bamse, men han skal også have trygheden på en anden måde. Når du henter ham, så kan du tage lidt frugt med til ham, som han kan få når I kører hjem. På den måde anerkender du hans lyst til have noget i munden og det bliver hyggeligt at vente på mor og se hvad hun har med i dag :)
Trygheden skabes også ved at læse bøger, give ham fysisk kontakt, nærhed. Lade ham sidde og putte sig ind til dig, du kan kærtegne ham, holde om ham, som da han var helt lille og lade ham mærke at du er der for ham 100 pct. selvom han nu er ved at være så stor, at han skal give slip på sutten.
Det lyder som en god idé at komme væk med sutten, også af hensyn til hans sociale relationer - hvis ingen andre bruger sut, så kan han jo godt blive betragtet lidt 'babyagtig' af de andre børn og det er jo synd ...
Måske skal han have lov til at have den lige nu, og det er fint at trappe brugen af den ned, men når han møder efter juleferien, så synes jeg den skal være væk.
Læs bøger for ham om at smide sutten, der findes mange små børnebøger om dette emne :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske