Afvænning af sut eller ej?

19. november 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Afvænning af sut eller ej?

Kære Helen

Jeg vil først lige sige tusind for dit sidste svar, det var meget nyttigt for os alle.

Denne gang handler det om at komme af med sutten, jeg vil gerne, hvis du kan raade mig til hvordan vi griber det an, og om det i det hele taget er det rigtige tidspunkt at gøre det paa.

Før Oscar startede i "skole" brugte han kun sut og sit sovedyr, naar han skulle sove. Inden for den sidste tid har han efterspurgt dem meget, og især naar vi afleverer ham i skolen om morgenen. Hvis han ikke har sin sut og sovedyr græder han meget ved afsked og det varer ved et kvarterstid efter, at vi er gaaet. Er det ikke lang tid?

Det er helt klart, at ved at have sin sut og sovedyr med sig, føler han sig mere tryg, og der er ingen taarer ved afskeden om morgenen, og han formaar at lægge det fra sig rimelig hurtigt efter. Oscar er ligeledes en meget stille dreng i skolen, en der holder sig lidt tilbage og observerer de andre, inden han kaster sig ud i legen.

Naar jeg henter Oscar i skolen, er det første han beder om sin sut og sovedyr. Det er nærmest umuligt, at ...

Annonce

... komme til at sludre med ham, hvis han ikke faar dette med det samme, og han vil blive meget ked af det.

Jeg vil meget gerne at Oscar bliver vænnet af med sutten, eftersom det ogsaa er noget der ikke bliver accepteret i skolen fordi det hæmmer kommunikationen. Men jeg vil ikke presse paa, hvis det er for meget for ham lige nu, dvs der har været mange ting paa det sidste at tage sig af.

Ved skolestart skulle han af med bléen, det gaar dog fint i skolen nu, der er ingen uheld (det er fra kl. 9-16.30). Men der er stadig uheld herhjemme og han siger ikke til, naar han skal tisse endnu.

Saa har der selvfølgelig været selve skolestarten, som ogsaa er en omvæltning i sig selv. Og dernæst at vi mistede vores dreng, hans lillebror.

Jeg har svært ved at vurdere om, det er for meget at bede om nu, eller er det bare at gøre ham en bjørnetjeneste? Det skal ogsaa siges, at hans sut og sovedyr "hører sammen", hvis han tager den ene, følger den anden obligatorisk med. Hvordan faar vi adskilt de to ting?

Venter spændt paa din vurdering af dette.

Med venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor