Brev:
Afvænning af sut eller ej?
19. november 2010
Alder:
3 år, 5 mdr.
Afvænning af sut eller ej?
Kære Helen
Jeg vil først lige sige tusind for dit sidste svar, det var meget nyttigt for os alle.
Denne gang handler det om at komme af med sutten, jeg vil gerne, hvis du kan raade mig til hvordan vi griber det an, og om det i det hele taget er det rigtige tidspunkt at gøre det paa.
Før Oscar startede i "skole" brugte han kun sut og sit sovedyr, naar han skulle sove. Inden for den sidste tid har han efterspurgt dem meget, og især naar vi afleverer ham i skolen om morgenen. Hvis han ikke har sin sut og sovedyr græder han meget ved afsked og det varer ved et kvarterstid efter, at vi er gaaet. Er det ikke lang tid?
Det er helt klart, at ved at have sin sut og sovedyr med sig, føler han sig mere tryg, og der er ingen taarer ved afskeden om morgenen, og han formaar at lægge det fra sig rimelig hurtigt efter. Oscar er ligeledes en meget stille dreng i skolen, en der holder sig lidt tilbage og observerer de andre, inden han kaster sig ud i legen.
Naar jeg henter Oscar i skolen, er det første han beder om sin sut og sovedyr. Det er nærmest umuligt, at komme til at sludre med ham, hvis han ikke faar dette med det samme, og han vil blive meget ked af det.
Jeg vil meget gerne at Oscar bliver vænnet af med sutten, eftersom det ogsaa er noget der ikke bliver accepteret i skolen fordi det hæmmer kommunikationen. Men jeg vil ikke presse paa, hvis det er for meget for ham lige nu, dvs der har været mange ting paa det sidste at tage sig af.
Ved skolestart skulle han af med bléen, det gaar dog fint i skolen nu, der er ingen uheld (det er fra kl. 9-16.30). Men der er stadig uheld herhjemme og han siger ikke til, naar han skal tisse endnu.
Saa har der selvfølgelig været selve skolestarten, som ogsaa er en omvæltning i sig selv. Og dernæst at vi mistede vores dreng, hans lillebror.
Jeg har svært ved at vurdere om, det er for meget at bede om nu, eller er det bare at gøre ham en bjørnetjeneste? Det skal ogsaa siges, at hans sut og sovedyr "hører sammen", hvis han tager den ene, følger den anden obligatorisk med. Hvordan faar vi adskilt de to ting?
Venter spændt paa din vurdering af dette.
Med venlig hilsen
Lotte