Brev:
Putte-, soverutiner aften og nat
19. november 2010
Alder:
3 mdr.
Putte-, soverutiner aften og nat
Hej Helen
Vi har en dreng, Ludvig, på lidt over 3 mdr. og han er en glad og dejlig dreng, der er nem om dagen. Vågner ofte kl. 7, sover ca. 3-4 lure i barnevogn i løbet af dagen på en varighed af 1-2,5 time (bortset fra den sidste lur, der ofte er på ½ times tid). Jeg ammer ham og han får 6-8 tåre i løbet af døgnet.
Vores dilemma begynder hen ad aften. Vi kan se han er træt omkring kl. 18.30, så da får han en ammetår og så begynder vi putteritualet; går ind i vores soveværelse, hvor belysningen er dæmpet, svøbes i dynen (hvilket jeg har fornemmelsen af, er godt for ham, så han føler sig “sammenhængende”), får sut og vugges i armene i ½ times tid, mens vi synger for ham. Når han næsten er faldet hen, lægges han i vuggen, og vi er hos ham yderligere 5 min., hvor vi står ved vuggen og fortsat synger.
Han er for det meste ikke ked af det, falder ret hurtigt til ro i armene, men åbner øjnene med mellemrum som om han ikke vil give sig hen og samtidig skal se om vi stadig er der. En del af vores problem er dog, at på trods af putningen, så vågner han ofte efter et stykke tid og er ked af det, hvorefter vi tager ham op, vugger ham og igen prøver at lægge ham og sådan kan det stå på i op til 2 timer, hvor han når at tage powernaps indimellem.
Under hele scenariet falder han hurtigt til ro og græder ikke ret meget, så vi mener jo, han er træt. Har prøvet at lade ham være i stuen hos os, når han skal sove; her kan han enten sove uden afbrydelser ved at lægge i armene hele tiden eller sove med afbrydelser, hvis vi lægger ham i liften, når han er faldet i søvn.
Jeg plejer ikke at amme ham, når vi går i seng og for det meste vågner han kl. 0.30 og kommer over i vores seng, hvor jeg ammer liggende. Han er begyndt ikke at falde i søvn efter ammetåren. I det hele taget har han svært ved at falde i søvn af sig selv aften/nat, så efter ammetår vugger jeg ham i søvn (tager ca. 5-10min.), lægger ham i sengen hos os, hvorefter han sover videre. Han er også begyndt at vågne efter 1-2 timer, hvor jeg igen vugger ham (har ikke fornemmelsen af at han er sulten). Så vågner han igen omkring kl. 5, hvor han ammes og vugges i søvn.
Så for at opsummere:
Hvordan gør vi putningen om aftenen bedre for os alle 3?
Hvordan - eller kan vi - undgå at han vågner med mellemrum om natten?
Kan vi gøre noget så han får nemmere ved at falde i søvn af sig selv, så vi ikke skal vugge ham i søvn?
Vil meget gerne kunne lægge ham over i sin egen vugge ved siden af os efter endt ammetår, men er bange for at vi har gjort ham for forvendt med at sove hos os…
Måske er vi blevet for forvænte - indtil for få uger siden virkede putningen nemmere og at han vågner mellem ammetåre samt ikke falder i søvn af sig selv efter endt ammetår er noget nyt. Er bange for vi er ved at give ham og os selv nogle dårlige vaner, bl.a. mht. at han stadig sover i vores seng fra 1. ammetår om natten og indtil vi står op..
Håber du kan give os nogle gode fif, så vi kan hjælpe vores søn til at få en bedre søvn samt en god oplevelse af at skulle puttes til natten!
Hilsen Stine