Putte-, soverutiner aften og nat

19. november 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Putte-, soverutiner aften og nat

Hej Helen

Vi har en dreng, Ludvig, på lidt over 3 mdr. og han er en glad og dejlig dreng, der er nem om dagen. Vågner ofte kl. 7, sover ca. 3-4 lure i barnevogn i løbet af dagen på en varighed af 1-2,5 time (bortset fra den sidste lur, der ofte er på ½ times tid). Jeg ammer ham og han får 6-8 tåre i løbet af døgnet.

Vores dilemma begynder hen ad aften. Vi kan se han er træt omkring kl. 18.30, så da får han en ammetår og så begynder vi putteritualet; går ind i vores soveværelse, hvor belysningen er dæmpet, svøbes i dynen (hvilket jeg har fornemmelsen af, er godt for ham, så han føler sig “sammenhængende”), får sut og vugges i armene i ½ times tid, mens vi synger for ham. Når han næsten er faldet hen, lægges han i vuggen, og vi er hos ham yderligere 5 min., hvor vi står ved vuggen og fortsat synger.

Han er for det meste ikke ked af det, falder ret hurtigt til ro i armene, men åbner øjnene med mellemrum som om han ikke vil give sig hen og samtidig skal se om vi stadig er der. En del af vores problem er dog, at på trods af putningen, så vågner han ofte efter et stykke tid og er ked af det, hvorefter vi tager ham op, vugger ham og igen prøver at lægge ham og sådan kan det stå på i op til 2 timer, hvor han når at tage powernaps indimellem.

Under hele scenariet falder han hurtigt til ro og græder ikke ret meget, så vi mener jo, han er træt. Har prøvet at lade ham være i stuen hos os, når han skal sove; her kan han enten sove uden afbrydelser ved at lægge i armene hele tiden eller sove med afbrydelser, hvis vi ...

Annonce

... lægger ham i liften, når han er faldet i søvn.

Jeg plejer ikke at amme ham, når vi går i seng og for det meste vågner han kl. 0.30 og kommer over i vores seng, hvor jeg ammer liggende. Han er begyndt ikke at falde i søvn efter ammetåren. I det hele taget har han svært ved at falde i søvn af sig selv aften/nat, så efter ammetår vugger jeg ham i søvn (tager ca. 5-10min.), lægger ham i sengen hos os, hvorefter han sover videre. Han er også begyndt at vågne efter 1-2 timer, hvor jeg igen vugger ham (har ikke fornemmelsen af at han er sulten). Så vågner han igen omkring kl. 5, hvor han ammes og vugges i søvn.

Så for at opsummere:

Hvordan gør vi putningen om aftenen bedre for os alle 3?
Hvordan - eller kan vi - undgå at han vågner med mellemrum om natten?
Kan vi gøre noget så han får nemmere ved at falde i søvn af sig selv, så vi ikke skal vugge ham i søvn?
Vil meget gerne kunne lægge ham over i sin egen vugge ved siden af os efter endt ammetår, men er bange for at vi har gjort ham for forvendt med at sove hos os…

Måske er vi blevet for forvænte - indtil for få uger siden virkede putningen nemmere og at han vågner mellem ammetåre samt ikke falder i søvn af sig selv efter endt ammetår er noget nyt. Er bange for vi er ved at give ham og os selv nogle dårlige vaner, bl.a. mht. at han stadig sover i vores seng fra 1. ammetår om natten og indtil vi står op..

Håber du kan give os nogle gode fif, så vi kan hjælpe vores søn til at få en bedre søvn samt en god oplevelse af at skulle puttes til natten!

Hilsen Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder