Svar: Snart 2 år og går ikke

7. oktober 2010

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige datter :)

Ja - hun skiller sig ud, i forhold til sine jævnaldrene kammerater - det gør hun motorisk og det gør hun i forhold til sin allergi. Og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og bekymrer dig om fremtiden, for det er svært, at se ens barn udvikle sig i eget tempo, men det vigtigste er at hun udvikler sig, at du kan fornemme at der hele tiden sker en bedring, en udvikling med hende og det lyder som om at det er tilfældet, hun skal bare have mere tid.

Jeres datter er blevet undersøgt og set på af flere læger og man har ikke umiddelbart kunne finde en årsag til at hun udvikler sig som hun gør ... Det må du prøve at holde fast i og sige til dig selv, at hun skal have mere tid, men at hun nok skal lære det hele hen af vejen og så skal I naturligvis give hende den støtte og behandling som hun har brug for, netop for at udvikle sig og blive styrket, der hvor hun har ekstra brug for hjælp og støtte.

Du spørger hvad betydning det kan have på sigt, at hun adskiller sig fra sine jævnaldrene - og det kommer jo helt an på, hvordan det videre går hende ... Det er meget svært at svare på, for ingen af os kan jo se, hvad der sker i fremtiden:)

Men der er intet som tyder på, at jeres datter ikke nok skal lære det hun har brug for og at hun omkring skolealder 5-6 år godt kan være helt alderssvarende og følge med de andre. Måske vil hun have glæde af at starte i skole et år senere, netop for at få lidt mere motorisk styrke og være mere på niveau med sine klassekammerater, men vil så der fint kunne følge med. Det vil i hvert fald være mit bud.

Jeg vil derudover foreslå jer at I stadig har kontakt med fysioterapeuten og/eller evt. kontakter en ergoterapeut, f.eks. en som er uddannet til at hjælpe børn med sansemotoriske problemer. Det kunne godt være en støtte til jeres datter ...

Derudover vil jeg også anbefale jer at gå i svømmehallen med hende, hvor hun kan bevæge sig i vand og bruge sin krop på en anden måde. Det vil styrke hende på mange måder ... Jeg ved at der er en svømmehal, hvor I bor, men om man kan gå til svømning med sit barn der, ved jeg ikke .. Men overvej om det er en mulighed, alternativt at tage af sted med hende selv, for at se om ...

Annonce

... ikke det kan hjælpe hende :)

Og så skal I naturligvis også prøve at lave ting med hende hjemme, som kan styrke hende motorisk. Det kan være at hoppe og trille på en stor gymnastikbold, en lille indendørs trampolin, det er at gynge hende frem og tilbage, vende hende på hovedet, lade hende lave koldbøtter på en stor madras på gulvet osv. I skal støtte hende i at balancere, gå på kantstene, hoppe op på store sten, træstubbe og hoppe ned igen osv. Tag hende også med ud at sejle (hvis I gør det, hvor I bor) så hun bliver vugget og bevæget - jo mere bevægelse hun kan udsættes for, jo bedre er det for hende.

Hjælp hende med at tage kontakt og være med, selvom det er svært for hende og I kan se at hun trækker sig. Hun har en alder nu, hvor børnene ofte begynder at lege forskellige rollelege og I kan hjælpe hende med at finde en rolle, som hun kan klare og samtidig være med i legen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal I styrke hendes selvværd og give hende følelsen af at hun er noget ganske særligt og kan en masse - fordi hun lige præcis er den hun er. Det er vigtigt at hun føler sig stærk indeni, så kan hun bedre klare evt. modgang ...

Med hensyn til hendes allergi, så vil hun naturligt også skille sig ud ved børnefødselsdage osv. fordi hun ikke bare kan spise det samme som de øvrige børn. Men prøv ikke at gøre det til et problem, det er jo sådan situationen er og noget I alle må vænne jer til ... Det vil sandsynligvis blive sådan, at du skal give hende mad med hjemmefra eller til de nærmeste venner lave nogle opskrifter som de kan følge - de fleste andre børn kan jo godt spise det samme som jeres datter - de behøver ikke få mælk og æg, men kan godt få mad som ikke indeholder dette. Men forældrene og familierne skal jo naturligvis vide, hvad de skal lave og hvorfor.

Åbenhed er altid godt, hvis man ved hvorfor, så vil de fleste forældre også meget gerne tage hensyn. Så hvis du er åben i vuggestuen, fortæller om de problemer jeres datter har og de hensyn man må tage, så vil de fleste forældre tage positivt imod dette og vil gerne støtte og hjælpe. Men får man ikke noget at vide, så 'er hun besværlig' og forståelsen og hjælpen kan mangle. Så vær åben omkring det, så hjælper I hende godt på vej :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder