Søvn om natten - 13 mdr.

7. oktober 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvn om natten - 13 mdr.

Kære Helen

Så er der igen brug for lidt vejledning :-). Er lidt ærgelig over jeg ikke kunne komme da du var i Århus, det var ellers min plan, men vi havde barn sygt :-(

Det har været en forfærdelig måned vi har været igennem herhjemme. Vi mistede uventet et ungt familiemedlem, min mand fik hold i ryggen og barnet blev sygt.
S startede med en halsvirus, dagen efter konstateret MØB, fik pencillin som igen blev seponeret pga udslæt, inlagt pga smerter et døgn for til sidst at få lagt dræn i ørerne. Smerterne i ørerne var så stærke at panodil ikke slog til og selvom han var oprejst, kastede han sig rundt og græd og græd. Alt dette varede 3 uger!

Nu efter dræn har han det bedre MEN han sover dog stadigt meget uroligt om natten. Han efterspøger flasken igen og igen.
Den skulle ha været trappet ud men eftersom han blev syg og i en uge udelukkende kun ville have flaske er det ikke blevet til noget. Desuden har det virket til at kunne trykudligne lidt i ørerne da han havde ondt.

Han spiser godt igennem hele dagen og det undrer mig derfor at han kan drikke SÅ meget mælk om natten også. Min umiddelbare tanke er at det faktisk er væske han efterspørger, men han godtager ikke vand eller saftevand. En gang imellem kan en kamillete gøre det, men ingen tvivl om at han vil ha sin mælk.

Dernæst tænker jeg det er en vane! Han har jo aldrig prøvet at sove en nat uden mælk og derfor tror jeg han tror det SKAL være sådan.

Han er motorisk aktiv. Går med gåvogn og ved ting er er en gang imellem begyndt at slippe og tage 1,2 eller 3 skridt selv. Hans natteuro kan jo også være en del af hans udvikling ik?

Egentlig skriver jeg mest fordi jeg tænker at:

1) Det er usundt for ham med for meget mme (selvom han stadig spiser suficient om dagen)

2) hans immunforsvar ville bedres med en bedre og sammenhængende søvn

Han er i Vuggestue igen hvor de får en meget sund kost. Han spiser mange grøntsager, fisk, grød, ...

Annonce

... pasta, ris og kartofler. Jeg sørger for at vores måltider er varierede og sunde herhjemme. Jeg giver ham en multivitamin om morgenen samt Biostrath.

Han bryder sig ikke meget om komælk eller saftevand. Foretrækker vand i dagtimerne.

Han er glad for vuggestuen, kun lidt ked når jeg går hvilket jo er naturligt.

Men nætterne er hårde og spørgsmålet er hvordan jeg hjælper ham af med flaskerne på en god måde. Han drikker alt imellem 400 - 800 ml (ja jeg ved det er ALT ALT for meget)

Når jeg forsøger at give ham mindre i flaskerne, altså trappe mængderne ned bliver han ked af det, falder i søvn men melder sig hurtigt igen??

Om aftenen kommer han i bad efter aftensmaden, leger en halv time til en time og når trætheden melder sig går vi i soveværelset hvor han puttes imellem os, får en flaske og derefter en sang og nusses til han sover.

Han går i øjeblikket sent i seng. Omkring kl 21.00. Jeg har ikke fast puttetidspunkt da det svinger meget hvornår han er træt. Han sover 2-2,5 timer om dagen og typisk 10-11, en sjælden gang imellem 12 timer om natten. Da jeg ikke skal tidligt op om morgenen gør det jo ikke noget han sover til 7.30 - 8.00

Hvad tænker du? Hvis flaskerne helt skal fjernes hvor længe vil det så ca tage før han affinder sig med den nye vane?

Han vokser som skal. Vejer 13,1 og er over 85 cm.
Du kan se hans kurve i livets bog.

Han savler meget hvilket jeg ogsa gjorde som barn, men i øjeblikket er det helt vildt. Om det tænker jeg at det kan skyldes at han igen er lidt forkølet og trækker vejret igennem munden men også at der er tænder på vej igen (kindtænder) da han har en finger derinde og tygger på den ofte. Også det kan vel påvirke hans nattesøvn?

Kan mme om natten ikke også give urolig søvn? Jeg tænker at hans lille mave jo konstant er på arbejde?

Det var vist alt for nu. Håber du snart vender snuden imod Århus igen så også jeg kan få muligheden for at komme :-)

Kærlig hilsen
P

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)