Svar: Bange for spøgelser

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter har fået den støtte og hjælp, som hun behøver og er igang med så rivende og positiv en udvikling :)

De fleste børn vil, når de er 3-4 år gamle stadig have meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed. Derfor nytter det ikke noget til børn i denne alder, at sige f.eks. "det var bare en drøm", for det kan barnet ikke forholde sig til.

Omkring 5 års alderen begynder børn dog godt at kunne skelne mellem, hvad der er virkeligt og hvad der bare er en drøm eller fantasi og her kan det være og vil det være ganske fornuftigt at netop at holde barnet til virkeligheden, tale med barnet om forskellen og netop, som I også er inde på, nogle gange at bruge leg som redskab til at holde fantasidyrene eller fantasispøgelserne væk.

Jeres datter er lige aldersmæssigt på grænsen til, hvad der vil være bedst, hvad der vil virke bedst for hende og I er et eller andet sted, nødt til at forsøge jer lidt frem.

Virker hun til at have stor fantasi generelt og virker hun til at vide, hvad der er fantasi og hvad der er leg? Hvis hun gør det, så er idéen med tryllestaven fint at prøve - men hvis hun stadig har svært ved at skelne tingene fra hinanden, så vil mit råd være, at I i stedet betrygger og beroliger hende ved at sige tingene som de er "vi er her, passer på dig og du kan roligt sove". Uden at gøre for stort et nummer ud af spøgelser, svært ved at sove osv. men bare hele tiden fortælle hende, at I er der for hende og hun kan være tryg.

Det vil være en god idé at lade lyset brænde på hendes værelse, så hun kan orientere sig, når hun vågner og ikke ser ting som ikke er der. Det vil også være rigtig godt, at hun har en madras i ...

Annonce

... soveværelset, så hun kan søge ind til jer om natten, når og hvis hun vågner og er utryg. Det vil være rigtig godt at give hende netop den nærhed og samtidig gøre hende tryg ved at hun altid kan komme ind til jer, hvis hun har brug for det.

I skal naturligvis tale med hende om at hun kan være tryg og rolig, men samtidig er det også utrolig vigtigt ikke at forstærke hendes følelse af at noget derude er farligt. Det kammer derfor over, hvis I begynder at tage hende med rundt i huset, lukker alle vinduer, låser alle døre osv. og f.eks. siger "se, nu kan ingen gøre os noget" eller lignende. Det vil jo netop bekræfte hende i at der er grund til at være bange og at der er noget eller nogen udenfor, som vil jer noget ondt.

Så det er en balance mellem at betrygge og berolige, uden at gøre hende ekstra utryg - og ja - nogle gange kan leg være godt, f.eks. med en tryllestav eller ved at sætte navn på spøgelset og på den måde gøre det sjovt og ikke farligt. Men det kræver, at hun ved at der er forskel mellem fantasi og virkelighed og kan forholde sig til dette ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At lade de to børn dele værelse kan sagtens være en god idé, hun har jo også en alder, hvor hun naturligt hellere vil sove sammen med jer end at sove alene og godt kan gøre alverdens krumspring for at få lov til det .. Så at børnene sover sammen kan være ganske udmærket :)

I kan læse bøger om børn og drømme, der findes børnebøger og billedebøger om dette emne og det vil være udmærket netop at læse om andre børn, som vågner om natten af en drøm og af fantasi. Det at tale om andre, kan være lettere end at tale om sig selv og det kan hjælpe hende videre.

Håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!