Svar: Bange for spøgelser
5. oktober 2010
Alder:
4 år
Hej med jer
Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter har fået den støtte og hjælp, som hun behøver og er igang med så rivende og positiv en udvikling :)
De fleste børn vil, når de er 3-4 år gamle stadig have meget svært ved at skelne fantasi og virkelighed. Derfor nytter det ikke noget til børn i denne alder, at sige f.eks. "det var bare en drøm", for det kan barnet ikke forholde sig til.
Omkring 5 års alderen begynder børn dog godt at kunne skelne mellem, hvad der er virkeligt og hvad der bare er en drøm eller fantasi og her kan det være og vil det være ganske fornuftigt at netop at holde barnet til virkeligheden, tale med barnet om forskellen og netop, som I også er inde på, nogle gange at bruge leg som redskab til at holde fantasidyrene eller fantasispøgelserne væk.
Jeres datter er lige aldersmæssigt på grænsen til, hvad der vil være bedst, hvad der vil virke bedst for hende og I er et eller andet sted, nødt til at forsøge jer lidt frem.
Virker hun til at have stor fantasi generelt og virker hun til at vide, hvad der er fantasi og hvad der er leg? Hvis hun gør det, så er idéen med tryllestaven fint at prøve - men hvis hun stadig har svært ved at skelne tingene fra hinanden, så vil mit råd være, at I i stedet betrygger og beroliger hende ved at sige tingene som de er "vi er her, passer på dig og du kan roligt sove". Uden at gøre for stort et nummer ud af spøgelser, svært ved at sove osv. men bare hele tiden fortælle hende, at I er der for hende og hun kan være tryg.
Det vil være en god idé at lade lyset brænde på hendes værelse, så hun kan orientere sig, når hun vågner og ikke ser ting som ikke er der. Det vil også være rigtig godt, at hun har en madras i soveværelset, så hun kan søge ind til jer om natten, når og hvis hun vågner og er utryg. Det vil være rigtig godt at give hende netop den nærhed og samtidig gøre hende tryg ved at hun altid kan komme ind til jer, hvis hun har brug for det.
I skal naturligvis tale med hende om at hun kan være tryg og rolig, men samtidig er det også utrolig vigtigt ikke at forstærke hendes følelse af at noget derude er farligt. Det kammer derfor over, hvis I begynder at tage hende med rundt i huset, lukker alle vinduer, låser alle døre osv. og f.eks. siger "se, nu kan ingen gøre os noget" eller lignende. Det vil jo netop bekræfte hende i at der er grund til at være bange og at der er noget eller nogen udenfor, som vil jer noget ondt.
Så det er en balance mellem at betrygge og berolige, uden at gøre hende ekstra utryg - og ja - nogle gange kan leg være godt, f.eks. med en tryllestav eller ved at sætte navn på spøgelset og på den måde gøre det sjovt og ikke farligt. Men det kræver, at hun ved at der er forskel mellem fantasi og virkelighed og kan forholde sig til dette ...
At lade de to børn dele værelse kan sagtens være en god idé, hun har jo også en alder, hvor hun naturligt hellere vil sove sammen med jer end at sove alene og godt kan gøre alverdens krumspring for at få lov til det .. Så at børnene sover sammen kan være ganske udmærket :)
I kan læse bøger om børn og drømme, der findes børnebøger og billedebøger om dette emne og det vil være udmærket netop at læse om andre børn, som vågner om natten af en drøm og af fantasi. Det at tale om andre, kan være lettere end at tale om sig selv og det kan hjælpe hende videre.
Håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske