Bange for spøgelser

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år

Bange for spøgelser

Hej Helen

Vores store pige er lige blevet 4 år.

Hun har haltet bagefter i udvikling og er blevet udredt af PPR fordi hun har nogle kontaktvanskeligheder og har svært ved at lære sprog. Efter hun er blevet færdigudredt er hun flyttet til en børnehaveplads i en specialgruppe for ca 2 måneder siden og har udviklet sig helt enormt ikke mindst sprogligt. Så det er dejligt.

Hun bliver ikke destruktiv eller frustreret som tidligere og hendes sprog er blevet markant bedre. Nu kan hun så give udtryk for det, som hun tænker på og det er helt uvant for os, men selvfølgelig en god ting.

En ting hun siger er at hun gerne vil være voksen og lige så høj som mor og far. Så vil hun gå i skole, lære at snakke og lave mad. Og så skal hun ikke sove alene, siger hun. Hun har meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun siger at der er spøgelser, når der er mørkt og det hjælper ikke at lade lyset brænde. Hun bliver stadig bange.

I lang tid har vi gjort det at hun måtte falde i søvn på sofaen eller i vores seng og så blive båret i seng. Det har været en aftale som hun har været tryg ved. Men nu vågner hun enten når hun bliver flyttet og bliver bange for at komme ned til spøgelserne eller også vågner hun i løbet af natten ...

Annonce

... og vender tilbage til vores seng eller sofa. Kan vi gøre noget for at hjælpe hende til at tro at hun ikke behøver være bange?

En veninde foreslog at hun fik en legetryllestav med i seng til at "forsvare" sig mod spøgelserne, men så anerkender vi jo samtidig at de findes, på den anden side kan jeg godt se at det kan være en god strategi at lære hende at være tryg gennem leg.

Hun har en lillebror på 9 måneder. Ville de have gavn af dele værelse (måske først når han bliver en lille smule ældre og får en mere stabil rytme?)

Netop fordi hun har haft så meget knald på sin udvikling i løbet af det sidste år og særligt her på det sidste tror vi også det gør at hun er ekstra tryghedssøgende. Hun drømmer meget og taler i søvne. Iøjeblikket er det ikke mareridt som hun vågner skrigende op fra - det er mere som om hjernen bare arbejder på højtryk med at begribe og forstå. Og nu hvor hun endelig har fået sprog, står munden aldrig stille, så det er ikke længere muligt som en sidste udvej at ligge os ind i sengen sammen med hende. Det bliver simpelthen bare 20 spørgsmål til professoren i stedet.

Hvordan kan vi hjælpe hende med at geare ned tankemæssigt og finde ro til natten? Og hvad gør vi med de spøgelser?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor