Svar: Fritidsaktiviteter

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med jer

Det er rigtigt at mange fritidsaktiviteter for børn er uden forældre når børn først bliver 4-5 år. Men sådan noget som svømning kan faktisk godt være med forældre og det synes jeg I skal overveje.

For det første er svømning godt for motorikken. Det at lære at krydskoordinere sine arme og ben er vigtigt. Svømning er også godt, når man skal lære at være lidt mere modig, det at turde dykke under vandet selvom det er kortvarigt er en lille sejr og man gør det selv. Man gør jo kun det man selv kan klare og får sine egne små sejre, der behøver ikke være konkurrence til de andre.

De fleste svømmeklubber har det der hedder Plask og Leg som netop er fortrolighed i vandet sammen med en forældre. Og først, når man har opnåret denne fortrolighed og er klar, kan man så begynde i en rigtig svømmeskole.

Fordelen ved svømning er også at man jo hygger sig rigtig meget både før og efter svømmeturen. Man bader sammen, kan gå i sauna, bliver smurt ind i creme, får tørret håret osv. og svømmer man sidst på dagen, så kan man få nattøj på og bagefter komme direkte hjem og hygge. Jeg kan se at der faktisk er ledige pladser i jeres lokale svømmeklub fredag aften ...

Annonce

... og det kunne måske være en god måde for jer at afslutte en uge på :) Det kan give netop det du efterspørger - at I kan gøre noget sammen, at I er på tomandshånd, at han får styrket sin motoriske udvikling og at han får lidt mod og tør mere og mere :)

Med hensyn til involvering i at andre kan have det svært, så synes jeg ikke der er problemer i at læse bøger for ham omkring sådanne emner. Der findes børnebøger som handler om børn der bor i andre lande, børnebøger der handler om at være barn, der bor på gaden, være fattig osv. og som netop er skrevet i et sprog og på en måde, som han kan forholde sig til. At tale ud fra en børnebog er altid en god idé.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også helt naturligt at tale med ham om at de der f.eks. samler ind, netop samler ind til børn, som har brug for hjælp osv. Altså tale om det som noget naturligt, når det opleves i hverdagen. I skal naturligvis ikke problematisere det mere end nødvendigt er, han må ikke gå rundt og bekymre sig, blive bange for at det kan ske for ham osv. Men det vil være helt fint og naturligt at drøfte det i det små. Det kan man godt gøre med en fireårig :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte