Fritidsaktiviteter

31. august 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Fritidsaktiviteter

Hej Helen,

Så er jeg her igen men et par småting - og heldigvis kun småting, selvom lillebror nu står overfor vuggestuestart. Det var jo så hårdt for storebror, men jeg er fuld af håb denne gang :-)

Det drejer sig om storebror og det der med at gå til noget.... Vi har gået til musik sidste vinter, med kæmpe success. Og det var dejligt at have noget med ham på tomandshånd. Nu han er lidt ældre, foregår musik uden forældre, og det var jeg som udgangspunkt ikke så vild med - ideen var jo at vi skulle lave noget sammen. Dog kan jeg se at alle tilbud til børn i den alder er uden forældre, så musik var nok egentlig det bedste bud for ham, men det er altså for sent nu, for der er ikke flere pladser i musikskolen.

Vi har lige prøvet noget dans for drenge i 4-6 års alderen, men han er alt for forsigtig og tilbageholdende til at ville være med - og jeg måtte kun være derinde 1. gang. Han er ellers helt vild med den slags, og det rev i ham for at komme op og danse, men han turde ikke - jeg prøvede at presse på, men den gik ikke.

Så har han talt om fodbold, for det er der en af de store, der går til i børnehaven - og jeg synes virkelig den er svær - skal man gribe chancen, nu han gerne vil lave noget fysisk, eller hvad gør man? Jeg synes nemlig det er lidt tidligt - render 8 børn efter en bold, er det i hvert fald ikke min søn der kommer først - han er bange for at blive skubbet.

Han er lidt motorisk langsom, men jeg tror mest det er fordi han er forsigtig. Han er først lige kommet i gang med balancecyklen. Han har ikke villet køre på den, fordi den ...

Annonce

... kunne vælte - og det kunne scooteren og trehjuleren ikke.

De siger i børnehaven, at han som oftest ikke vil være med, når de skal i gang med noget nyt. Først når han har kigget på i et stykke tid, og først når de siger, at han skal. Så oplever de tilgengæld ofte, at han modsat mange andre børn, ikke har noget i mod at stille sig ind i midten af rundkredsen og være i centrum. Men som forældre står man jo i en lidt anderledes situation til en fritidsaktivitet. Vi vil jo nødig stå og sige han SKAL..... selvom han måske nogengange har brug for et lille skub.

Faren har været med ham til fodbold en enkelt gang, og det virkede fint ift. målgruppen, mest leg og forældrene sad på sidelinien, men jeg føler at vi gennem disse forsøg med fritidsaktiviteter egentlig påfører ham nogle nederlag. Jeg har svært ved at forestille mig hvad der kunne være godt for ham - både i forhold til fysisk forsigtighed og social tilbageholdenhed. Han oplever jo hver gang, at han ikke tør, at han ikke kommer først osv.

Summasummarum - fritidsaktiviteter er åbenbart uden forældre fremover. Skal man så bare sige, vi venter til han bliver lidt ældre og måske har mere mod på at kaste sig ud i noget nyt og sammen med børn og voksne han ikke kender?

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har kunnet finde noget egnet gymnastik, her hvor vi bor.

En sidste ting: hvor gamle er børn, før man kan begynde at involvere dem i det faktum at alle mennesker ikke er så heldige som vi er? Jeg tænker på Red Barnets indsamling og det at have et sponsorbarn.

På forhånd mange tak for dine altid gode svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.