Svar: Storesøsters reaktion på at have fået en lillebror
28. juli 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lars og Natalie
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det lyder som om at der er en sammenhæng mellem Livs manglende lyst til at sove og hendes vægring mod at komme i vuggestue ... Man kunne godt forestille sig, at hun ikke har lyst til at sove, fordi det jo er at slutte dagen, det er at slutte alt det dejlige, de hyggelige hjemme hos jer og hun er sandsynligvis ved at være en lille smule bevidst om, i hvert fald på et eller andet niveau, at når hun vågner, så skal hun i vuggestue igen - og det vil hun ikke.
De større børn, som har det svært i børnehave eller i skole på grund af mobning eller andre ting, vil ofte heller ikke sove om aftenen og spørger man ind til dette, så siger de "det er fordi natten går så hurtigt". De har ikke lyst til at sove, de har lyst til at være vågne, lyst til at udskyde tiden der går indtil de skal konfronteres med det de ikke bryder sig om. Og jeg tænker at selvom jeres datter er så lille at hun ikke kan sætte ord på dette, så kan hun jo godt have følelsen.
For hun er virkelig ked af vuggestuen. Hun vil ikke derhen, hun vil ikke sove og spise mens hun er der. Hun græder højlydt og med store protester, når hun afleveres og selvom hun falder til ro efter lidt tid, så græder hun stadig løbende igennem dagen, når hun savner jer ...
At der er ferieperiode, de faste pædagoger ikke er der, at der er nye børn, andre rutiner osv. gør det naturligvis ikke lettere, men det lyder som om at hun lige nu er meget ked af vuggestuen og I skal naturligvis finde ud af, hvad det handler om. Det er rigtig svært, når hun ikke er ældre, det er jo begrænset, hvor mange ord hun selv kan sætte på hvad hun tænker og føler ...
Har I mulighed for at holde hende mere hjemme, nu hvor der er barsel med lillebror. Kunne man evt. holde hende hjemme en dag om ugen, så hun f.eks. var hjemme hver onsdag + i weekenden, så det kun er 2 dage i træk, at hun skal af sted. Og kunne I evt. de 2 dage, lave nogle aftaler med hende om, at I kommer hurtigt efter hende igen - f.eks. afleverer hende om morgenen og henter hende inden frokost, så hun i en periode får lov til at spise frokost hjemme. Det kunne også være en mulighed at I f.eks. kom og hentede hende, når hun skulle spise frokost og var sammen med hende og børnene imens. Det at I er der og viser at I er glade for stedet, slapper af og hygger jer med de andre børn og voksne, vil naturligt smitte af på hende.
Jeg tænker derfor at netop fordi hun har så svært ved bare at skulle spise der, så var det måske en løsning at I kom, når de skal til at spise og var der imens - derefter kunne I så tage hjem og hun kunne få middagslur derhjemme. Det kunne bedre gevaldigt på humøret og det kunne også gøre noget i forhold til hendes overgivelse til søvnen om aftenen.
Der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem at lillebror er kommet til og at hun vil være hjemme ligesom han. Det er også reelt nok, men der må også være noget i vuggestuen, som hun er ked af, når hun reagerer så voldsomt som hun gør og jeg synes I skal prøve at være der lidt mere og også prøve at tale med pædagogerne om, hvordan I fælles kan støtte op omkring det positive ved at være i vuggestue.
Jeg synes det er fint at lægge sig med hende om aftenen, når hun skal sove, som hun har det lige nu. Hvis hun har en åben seng, som I kan ligge i, så gør det. Ellers en madras på gulvet, eller tag hende med ind i soveværelset. Det gør ikke så meget lige nu - det vigtigste er at hun forbinder det at skulle sove med noget dejligt, det skal være noget hun ser frem til.
Læg jer ved siden af hende og læs en bog, kig i billederne sammen. Giv hende den nærhed og tryghed hun har behov for. Stille og roligt skal dette ændres til at I sidder ved siden af hende og hun ligger ned, I viser hende stadig billeder, taler og læser, hun ligger og lytter. Stille og roligt behøver I ikke være der til hun sover, men det næste stykke tid er det sandsynligvis nødvendigt.
Put hende så sent, at I er sikre på at hun er træt nok til at overgive sig til søvnen. Hvis I ved at hun først sover kl. 22 så put hende først kl 22. Hold fast i at hun så dagen efter ikke sover længere middagslur end hun plejer, nogle dage vil hun måske endda springe middagsluren over lige nu, og put hende så stille og roligt lidt tidligere aften for aften. Hun kan meget vel være kommet ind i en rutine, hvor hun forventer at putningen skal tage et par timer og det er I nødt til at få ændret på, ved at putte hende sent og holde hendes middagslur afkortet, så hun naturligt stille og roligt i løbet af et par dage vil føle sig træt og parat til at blive puttet tidligere.
Det at føle sig træt, føle behov for at sove og samtidig være helt tryg ved at skulle i seng, skulle gerne på sigt gøre, at hun igen begynder at kunne sove inden for ca 20 minutter :)
Sutten skal I ikke kæmpe med lige nu, hun har masser af andre ting som hun går og tumler med, så glem afvænning af den. :)
Fortsat held og lykke med det hele, håber I her er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske