Svar: Storesøsters reaktion på at have fået en lillebror

28. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Lars og Natalie

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Det lyder som om at der er en sammenhæng mellem Livs manglende lyst til at sove og hendes vægring mod at komme i vuggestue ... Man kunne godt forestille sig, at hun ikke har lyst til at sove, fordi det jo er at slutte dagen, det er at slutte alt det dejlige, de hyggelige hjemme hos jer og hun er sandsynligvis ved at være en lille smule bevidst om, i hvert fald på et eller andet niveau, at når hun vågner, så skal hun i vuggestue igen - og det vil hun ikke.

De større børn, som har det svært i børnehave eller i skole på grund af mobning eller andre ting, vil ofte heller ikke sove om aftenen og spørger man ind til dette, så siger de "det er fordi natten går så hurtigt". De har ikke lyst til at sove, de har lyst til at være vågne, lyst til at udskyde tiden der går indtil de skal konfronteres med det de ikke bryder sig om. Og jeg tænker at selvom jeres datter er så lille at hun ikke kan sætte ord på dette, så kan hun jo godt have følelsen.

For hun er virkelig ked af vuggestuen. Hun vil ikke derhen, hun vil ikke sove og spise mens hun er der. Hun græder højlydt og med store protester, når hun afleveres og selvom hun falder til ro efter lidt tid, så græder hun stadig løbende igennem dagen, når hun savner jer ...

At der er ferieperiode, de faste pædagoger ikke er der, at der er nye børn, andre rutiner osv. gør det naturligvis ikke lettere, men det lyder som om at hun lige nu er meget ked af vuggestuen og I skal naturligvis finde ud af, hvad det handler om. Det er rigtig svært, når hun ikke er ældre, det er jo begrænset, hvor mange ord hun selv kan sætte på hvad hun tænker og føler ...

Har I mulighed for at holde hende mere hjemme, nu hvor der er barsel med lillebror. Kunne man evt. holde hende hjemme en dag om ugen, så hun f.eks. var hjemme hver onsdag + i weekenden, så det kun er 2 dage i træk, at hun skal af sted. Og kunne I evt. de 2 dage, lave nogle aftaler med hende om, at I kommer hurtigt efter hende igen - f.eks. afleverer hende om morgenen og henter hende inden frokost, så hun i en periode får lov til at spise frokost hjemme. Det kunne også være en mulighed at I f.eks. kom og hentede hende, når hun skulle spise frokost og var sammen med hende og børnene imens. Det at I er der og viser at I er glade for stedet, slapper af og hygger jer med de andre børn og voksne, vil naturligt smitte af på hende.

Jeg tænker derfor at netop fordi hun har så svært ved bare at skulle spise der, så var ...

Annonce

... det måske en løsning at I kom, når de skal til at spise og var der imens - derefter kunne I så tage hjem og hun kunne få middagslur derhjemme. Det kunne bedre gevaldigt på humøret og det kunne også gøre noget i forhold til hendes overgivelse til søvnen om aftenen.

Der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem at lillebror er kommet til og at hun vil være hjemme ligesom han. Det er også reelt nok, men der må også være noget i vuggestuen, som hun er ked af, når hun reagerer så voldsomt som hun gør og jeg synes I skal prøve at være der lidt mere og også prøve at tale med pædagogerne om, hvordan I fælles kan støtte op omkring det positive ved at være i vuggestue.

Jeg synes det er fint at lægge sig med hende om aftenen, når hun skal sove, som hun har det lige nu. Hvis hun har en åben seng, som I kan ligge i, så gør det. Ellers en madras på gulvet, eller tag hende med ind i soveværelset. Det gør ikke så meget lige nu - det vigtigste er at hun forbinder det at skulle sove med noget dejligt, det skal være noget hun ser frem til.

Læg jer ved siden af hende og læs en bog, kig i billederne sammen. Giv hende den nærhed og tryghed hun har behov for. Stille og roligt skal dette ændres til at I sidder ved siden af hende og hun ligger ned, I viser hende stadig billeder, taler og læser, hun ligger og lytter. Stille og roligt behøver I ikke være der til hun sover, men det næste stykke tid er det sandsynligvis nødvendigt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Put hende så sent, at I er sikre på at hun er træt nok til at overgive sig til søvnen. Hvis I ved at hun først sover kl. 22 så put hende først kl 22. Hold fast i at hun så dagen efter ikke sover længere middagslur end hun plejer, nogle dage vil hun måske endda springe middagsluren over lige nu, og put hende så stille og roligt lidt tidligere aften for aften. Hun kan meget vel være kommet ind i en rutine, hvor hun forventer at putningen skal tage et par timer og det er I nødt til at få ændret på, ved at putte hende sent og holde hendes middagslur afkortet, så hun naturligt stille og roligt i løbet af et par dage vil føle sig træt og parat til at blive puttet tidligere.

Det at føle sig træt, føle behov for at sove og samtidig være helt tryg ved at skulle i seng, skulle gerne på sigt gøre, at hun igen begynder at kunne sove inden for ca 20 minutter :)

Sutten skal I ikke kæmpe med lige nu, hun har masser af andre ting som hun går og tumler med, så glem afvænning af den. :)

Fortsat held og lykke med det hele, håber I her er hjulpet videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor