Brev:
Renlighedstræning - 2 år, 6 mdr.
28. juli 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Renlighedstræning - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Liv på 2 1/2 år (blev storesøster i marts i år) er vi begyndt at "pottetræne" lidt med. Men vi ved ikke rigtig om vi gør det rigtigt. Vi startede inden hun blev storesøster, og vi ved godt at det godt kan gå lidt i stå, når der sker nye ting i hendes liv.
Vi har en lille trappe med sæde til toiletter og en potte. Vi købte først sædet og det sad hun fint på hver gang vi skulle skifte ble. Men en dag spurgte hun efter en potte, for det bruger de også i vuggestuen. Og så købte vi en potte. Så nu skifter hun lidt mellem hvad hun vil sidde på. Gør det noget?
Vi spørger om hun vil på potten hver gang vi skifter ble, ca. 3-4 gange daglig. Nogle gange vil hun og andre gange ikke. Vi presser hende ikke. Hun får lov at gå uden ble på udenfor, nu hvor vejret er dejligt. Vi siger, at hun må sige til, hvis hun skal på potten. En gang, har jeg spurgt, fordi hun pruttede lidt, og da sagde hun ja, og så nåede vi ind og hun lavede lidt på potten.
Hos mine forældre har hun tisset en morgen på potten, efter bleen var tør efter natten. Hun har selvfølgelig haft uheld i bukserne, og nogle gange siger hun det og andre gange ikke. Hun virker ikke som om, at hun synes det er ubehageligt at være våd. Men hun får selvfølgelig tørt tøj på. Vi siger, at det ikke gør noget, at hun har tisset i bukserne. Og vi siger, at hvis hun kan nå at sige det til os inden hun skal tisse, så kan vi gå ind på potten.
Når jeg spørger om hun vil på potten efter vi er stået op, så siger hun nej. Hvornår og hvor tit skal vi spørge?
Vi tager lidt legetøj eller en bog med ud når hun skal på potten, men hvis hun vil sidde på den, så sidder hun der kun et øjeblik.
Skal vi evt. stille potten lidt væk og vente lidt? Hun skal først starte i børnehave til januar, men synes jo det ville være rart for hende, hvis hun kunne undvære ble inden. Men vi vil ikke presse hende.
Har du nogle forslag og gode ideer?
Mange hilsner fra
Lars og Natalie