Renlighedstræning - 2 år, 6 mdr.

28. juli 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Renlighedstræning - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen.

Liv på 2 1/2 år (blev storesøster i marts i år) er vi begyndt at "pottetræne" lidt med. Men vi ved ikke rigtig om vi gør det rigtigt. Vi startede inden hun blev storesøster, og vi ved godt at det godt kan gå lidt i stå, når der sker nye ting i hendes liv.

Vi har en lille trappe med sæde til toiletter og en potte. Vi købte først sædet og det sad hun fint på hver gang vi skulle skifte ble. Men en dag spurgte hun efter en potte, for det bruger de også i vuggestuen. Og så købte vi en potte. Så nu skifter hun lidt mellem hvad hun vil sidde på. Gør det noget?

Vi spørger om hun vil på potten hver gang vi skifter ble, ca. 3-4 gange daglig. Nogle gange vil hun og andre gange ikke. Vi presser hende ikke. Hun får lov at gå uden ble på udenfor, nu hvor vejret er dejligt. Vi siger, at hun må sige til, hvis hun skal på potten. En gang, har jeg spurgt, fordi hun pruttede lidt, og da sagde hun ja, og så nåede vi ind og hun lavede lidt på potten.

Hos ...

Annonce

... mine forældre har hun tisset en morgen på potten, efter bleen var tør efter natten. Hun har selvfølgelig haft uheld i bukserne, og nogle gange siger hun det og andre gange ikke. Hun virker ikke som om, at hun synes det er ubehageligt at være våd. Men hun får selvfølgelig tørt tøj på. Vi siger, at det ikke gør noget, at hun har tisset i bukserne. Og vi siger, at hvis hun kan nå at sige det til os inden hun skal tisse, så kan vi gå ind på potten.

Når jeg spørger om hun vil på potten efter vi er stået op, så siger hun nej. Hvornår og hvor tit skal vi spørge?
Vi tager lidt legetøj eller en bog med ud når hun skal på potten, men hvis hun vil sidde på den, så sidder hun der kun et øjeblik.

Skal vi evt. stille potten lidt væk og vente lidt? Hun skal først starte i børnehave til januar, men synes jo det ville være rart for hende, hvis hun kunne undvære ble inden. Men vi vil ikke presse hende.

Har du nogle forslag og gode ideer?

Mange hilsner fra
Lars og Natalie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder