Svar: Stammebørn
21. maj 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Marlene
Børn kan stamme på forskellig måde. Det kan være ord der gentages eller hele sætninger der gentages. Det kan også være forlængelse af lyde eller det kan være at barnet sidder helt fast på et enkelt ord og har svært ved at komme videre i sin tale.
Stammen kan også forekomme i forskellig grad, hvor nogle børn har lette gentagelser og andre børn har fulde blokeringer, hvor de virkelig må kæmpe for at få ordene frem og stammen kan også variere i både grad og hyppighed, så barnet nogle dage måske taler flydende og andre dage har svært ved at tale.
Man kender ikke årsagen til stammen, men man ved at man ved tidlig indsats kan forebygge at stammen udvikler sig og bliver til et stort problem for barnet - hos nogle børn er det jo et voldsomt kommunikations handicap ...
I skal naturligvis være opmærksomme på jeres drengs sproglige udvikling og hvis du er bekymret, så vil det være rigtig godt at kontakte talepædagogen i kommunen, hvor I bor. Det kan gøres gennem barnets institution eller ved at ringe direkte til kommunens PPR afdeling, hvor talepædagogen normalt er tilknyttet.
Du kan også altid kontakte Dansk videncenter for stammen - se hjemmesiden davs.dk, hvis du har brug for mere information. Her burde du kunne få tilfredsstillende svar :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske