Svar: Problemer med ryggen og motorik
16. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Det lyder som om at din dreng på grund af låsninger i ryggen har haft rigtig svært ved at ligge på maven - og det er , når børn ligger på maven at de får styrke i ryggen og i nakken til at kunne sidde selv, det er fra maveliggende stilling at de lærer at trille, krybe over gulvet og også lærer at kravle.
Det at han på grund af sine rygproblemer ikke har kunne disse ting gør naturligt at han her er lidt bagud i forhold til sine jævnaldrene - men det lyder dog som om at han er godt på vej og det lyder også som om at den træning du nu er begyndt på stille og roligt virker. Han ligger længere og længere tid på maven nu og nyder det mere - han har efter sine behandlinger ikke længere ondt som før - det er rigtig godt. Små skridt i den rigtige retning :)
Du kan i bogen "Leg med din baby" finde gode råd til øvelser du kan lave. Du kan også købe dvd´en "stimulastik" som indeholder forskellige øvelser og så synes jeg også du skal prøve at undersøge, hvad der findes af babygymnastik, motorikhold osv. i kommunen hvor du bor. Prøv at søge på f.eks. "Tumlastik" - det er også muligt at mødregruppen vælger at få en ud, som kan fortælle om øvelser, vise jer hvordan osv.
du kan også prøve at tale med din sundhedsplejerske om, hvad tilbud der er hvor I bor. Måske er der en børnefysioterapeut eller ergoterapeut tilknyttet kommunen, som kan give dig gode råd omkring øvelser du kan lave med din dreng :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og hold nu fast i de små fremskridt der sker :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske