Brev:
Problemer med ryggen og motorik
16. april 2010
Alder:
8 mdr.
Problemer med ryggen og motorik
Hej Helen.
Jeg er så bekymret for min søns udvikling.
Han har haft rigtig store problemer med ryggen, gad ikke ligge på maven de første 6 mdr andet end et par min af gangen, men efter vi har gået til kiropraktor har ryggen fået det lidt bedre og han ligger efterhånden 10 min på maven af gangen.
Der hvor jeg bliver bekymret er, at han ingenting kan endnu. Det eneste han kan er at ligge på maven. Sidder han i højstol falder han fuldstændig sammen, hvorfor jeg har brugt skråstolen, når han spiser og højstolen en kort periode flere gange om dagen for at han kan vænne sig til den. Sidder han uden støtte vælter han og han er på ingen måder begyndt at bevæge sig fremad. Engang imellem kommer han en smule bagud, men det er ikke tit. Endvidere kommer han heller ikke op og stå i kravlestilling.
Når jeg ser på andre børn i denne alder (9 mdr) fra mødregruppen, kan de langt langt mere også selv om en af dem rent faktisk er en mdr yngre end Mathias.
Tror der hvor jeg egentlig er mest bekymret skyldes Mathias' start på livet, som jeg har skrevet til dig før. Netop at han blev født 2½ uge for tidligt og havde lavt blodsukker de første 14 dage af sit liv. Min mand og jeg ved at dette kan have haft nogle konsekvenser. Vi har dog været til et ekstra tjek på sygehuset, da Mathias blev 6 mdr som gik rigtig godt. Men jeg synes bare ikke rigtig der sker det helt store i den rigtige retning.
Jeg er selv begyndt at træne meget med Mathias. Han ligger meget på maven, jeg laver lidt krydstræning med ham, holder hånden under maven så han kommer op i kravlestilling samt træner på en pilatesbold flere gange dagligt.
Jeg ved ikke om det er de korrekte tiltag jeg selv har gjort, og vil derfor både høre om det er helt unormalt at han ingenting kan på nuværende tidspunkt og hvad vi måske selv kan gøre yderligere.
Hilsen Pia