Svar: Hjælp, indkøring i dagpleje
23. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mor til Basse
Det at din dreng nu er i separationsfasen, øver sig i motorisk at bevæge sig væk fra dig, når han kravler, rejser sig og forsøger at gå rundt i verden på egne hånd, gør at han naturligt også søger dig ekstra meget. Han har ekstra meget behov for at vide at du er der for ham og derfor kan det være meget svært at aflevere ham i dagpleje, med den alder han har lige nu ...
Det handler ikke om at dagplejen er ny eller om at han skal lege med større børn, men om at han lige nu har en alder og gennemgår en udvikling, hvor det naturligt er meget svært for ham at skulle adskille sig fra dig.
Jeg ved ikke hvornår du skal begynde på arbejde og hvor presset du er rent tidsmæssigt. Men det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at være i dagplejen sammen med ham, netop for at gøre ham tryg ved stedet, dagplejeren, rutinerne - og uden at gå fra ham. Altså simpelthen prioritere at have nogle dage sammen med ham, som kun går ud på at han skal gøres tryg. Han skal se at du er glad for dagplejer, han skal fornemme at du synes det er et dejligt sted at være - han læser dig som et spejl og der er ingen tvivl om at når han mærker din usikkerhed, så bliver han også usikker.
Når du er der, skal du gøre ham tryg ved stedet, ved at du spise sammen med ham, leger sammen med ham, står ved siden af dagplejer imens hun skifter ham, måske prøver du/I at putte ham, så han oplever også at sove en lur der - det må du se om kan lade sig gøre - så vil det være fint at du afleverer ham i favnen på dagplejer. Du skal signalere "nu går jeg og xx passer på dig imens" og vise ham at det har du fuld tillid til og er tryg ved. Og så er det vigtigt at han der, oplever at få en længere periode i dagplejen, hvor han så stadig spiser, leger og sover. På dette tidspunkt skal han ikke hentes efter en time, for så vil han sidde og spejde hen mod døren og forvente at du kommer lige om lidt. Det er vigtigt at han får fornemmelsen for at du først kommer, når han har spist, sovet eller lignende.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske