Svar: Han skærer tænder
6. marts 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Maibrit
Børn vil naturligt på et tidspunkt i deres liv begynde at skære tænder. De oplever at kunne lave lyd med deres mund og finder det utroligt interessant. Ofte er der tale om en periode og så går det over igen og det skader derfor normalt ikke tænderne.
Men, risikoen for tandskader, hvis de gør det gennem længere tid er der naturligvis og det er derfor en god idé at du prøver at aflede ham, så han glemmer det. Ofte hjælpe det at give ham en gulerod eller noget andet lidt groft at gnave på, fordi han så får brugt sine tænder og det at tygge på en anden måde.
Hvis du oplever at han gør det rigtig meget og er svær at aflede eller at han gør det konsekvent når han sover, så vil det være rigtig godt at få børnetandlægen til at se på hans tænder. Men prøv i første omgang om ikke du kan aflede ham så han glemmer det og får nye interesser :)
Det er forskelligt hvornår man får tilbudt første tandlægeeftersyn. I nogle kommuner ligger første eftersyn omkring 1½ års alderen, i andre kommuner først i 3 års alderen. Men du kan altid ringe til børnetandplejen og høre hvad de mener og bede om en tid.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske