Svar: Kalveknæet?
1. marts 2010
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Anette
De fleste børn vil naturligt, når de begynder at gå, bevæge sig med lidt bred fodafstand for bedre at holde balancen og barnet vil i perioder virke både kalveknæede og også hjulbenede. Dette bliver mindre og mindre i takt med at barnet vokser op.
Jeg kan ikke se din dreng og hvor meget han går indad på sine fødder. Der er naturligvis en grænse for hvor meget han må rotere indad i sine knæ og det må ikke virke sådan, at han har svært ved at strække sig op og strække hoften korrekt. Din dreng er kun knap 2½ år gammel. Jeg synes faktisk man bør undersøge om han kan mangle D-vitamin ... I hvert fald lyder det relevant at bede jeres læge om at få en henvisning til en børneortopæd, der kan vurdere hans gang og vurdere hvorvidt det er noget han vil vokse fra eller noget man vil behandle. Det lyder som om at det hos jer bør være en specialist der vurdere dette.
Det kan sagtens være at der ingen grund er til bekymring, for børn går naturligt igennem perioder, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede. Men jeg synes faktisk han bør tjekkes, så følg din intuition. Hvis I har en læge du ikke kan kommunikere med så skift til en anden. Der bliver mange lægebesøg i årene frem og det er vigtigt at man føler tillid til lægen, når man kommer med sine børn :)
Du må meget gerne give mig en tilbagemelding på hvordan det hele går, så jeg også kan blive lidt klogere! Tak!
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske