Svar: Hænder i munden
29. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
Det er en helt normalt og naturlig del af børns udvikling at de putter hænger i munden. Munden bruges til at sanse og opleve med, hun smager, fornemmer blødhed/hårdhed, form osv. med sin mund og din datter har også en alder nu, hvor hun bruger sin mund mere og mere verbalt.
Det kan være en rigtig god idé at du nu, hvor hun er blevet 6 måneder, begynder at give hende lidt brødskorper eller frisk frugt i hånden og netop udnytter lysten til at putte i munden til at få introduceret mad med smag og mad med lidt mere bid i.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer hun at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad og komme igang med familiemaden.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder altså ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, du har sikkert lagt mærke til dette. Din datter kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også brumme dybt. Hun øver altså både høje toner og øver de dybe toner langt tilbage i svælget.
At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling. Og at putte i munden, fingre, legetøj eller mad er altså helt normalt og tegn på at din datter udvikler sig i sund retning.
Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du f.eks. laver ristede rugbrødsbjælker til hende :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske