Svar: Latter og motorik
16. november 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at få jeres datters hørelse tjekket. Det er ikke nok at se på hende og se hvordan hun reagerer - det er vigtigt at måle svingningerne i øret for at få en fornemmelse af om hun kan høre alle lyde. Der kan nemlig sagtens være en sammehæng mellem nedsat hørelse, manglende latter og forsinket motorisk udvikling.
Når det er sagt, så er det altså også sådan, at der bestemt ikke behøver være noget galt, det handler mere om at undersøge for en sikkerhedsskyld. Måske er hun bare en pige som ikke bryder ud i latter for ingenting, men hvor der skal lidt mere til ... Hvor meget griner I andre? Nogle mennesker griner jo flere gange dagligt, andre griner meget sjældent. Børn bliver jo også påvirket at det miljø de vokser op i ...
Igen, så er det dog også sådan at børn normalt naturligt griner meget let, så hvis I fjoller med hende, kilder hende osv. så vil man normalt godt kunne få hende til at grine.
Hun lyder ikke til at være bagud rent motorisk, men måske være lidt doven som du skriver. Det kunne være en rigtig god idé, hvis I kunne gynge hende. Har I mulighed for evt at have en rigtig gynge indendøre eller har I en have, hvor den kunne være. Jeg mener ikke en hoppegynge, men en rigtig babygynge, som hun sidder i og gynger frem og tilbage.
For det første vil det stimulere hendes balance rigtig godt og dermed udvikle hende motorisk. Men at gynge rigtigt kan også give kilden i maven og være rigtig sjovt og måske det vil frembringe lidt latter ...
Hvis I ikke oplever at jeres datter har grinet med latter, når hun om et par måneder skal til 1 års undersøgelse hos lægen, så synes jeg det er relevant at tale med lægen omkring dette. Men giv hende lige lidt tid og se om ikke det kommer, det lyder jo som om at der sker små fremskridt hele tiden og som om at I er meget opmærksomme og pjatter alt hvad I kan :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske