Latter og motorik

16. november 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Latter og motorik

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse, som jeg mange gange har besøgt og fået svar på mine spørgsmål.

Jeg er mor til en dejlig datter på 9 mdr. Jeg er (måske uden grund?) en smule bekymret – min datter griner ikke. Hun kan til nød komme med et forsigtigt ”he he”, men har dog et par gange grinet sådan lidt mere ”rigtigt”. Der gik også lang tid, før hun kom i gang med at smile, men det gør hun nu hele tiden. Men grine det vil hun bare ikke.

Min mand og jeg har prøvet ALT. Vi tumler med hende, slår kolbøtter, gynger, synger, danser, kilder, gøgler, leger, svømmer og prøver alt muligt, for vi må da kunne få hende til at grine. Hun virker på ingen måder utilfreds med at blive tumlet med, og spræller ivrigt med benene og smiler både med munden og øjnene, når der er noget, hun godt kan li. Hun er en nem og mild pige, som er veltilpas.

Hun er utrolig nysgerrig og følger interesseret med i alt, hvad der foregår omkring hende. Hun sover rigtig godt både om dagen (tre lure) og om natten, og hun spiser fire måltider om dagen med god appetit.

Motorisk er hun ikke så langt fremme. Hun har først lige lært at sidde, men kan dog ikke selv komme op i siddende stilling og tager ikke fra med hænderne, når hun mister balancen. Hun kravler heller ikke, men drejer rundt efter legetøjet, når hun ligger på maven. Hun virker efter min vurdering lidt doven, for hun gør ikke de store forsøg på at bevæge sig rundt på nye måder. Hun triller også kun den ene vej fra ryg til mave, og gør meget sjældent et forsøg på at trille den anden vej. Hun står dog rigtig godt og rankt.

Hun er dygtig med hænderne og har et fint pincetgreb og undersøger det, hun sidder med i hænderne for alle detaljer. Hun sidder ...

Annonce

... i sin stol ved bordet og tager små hapsere med hænderne og fører dem fint op og ind i munden.

Min datter havde også en lang periode, hvor hun ikke pludrede. Det er hun startet på igen, og jeg tror hendes udvikling her er nogenlunde alderssvarende.

Vi har, fra hun var helt lille, været opmærksom på at lægge hende på maven, tumle med hende osv., netop for at styrke hende motorisk. I de første tre måneder havde hun kolik, og jeg var derfor meget opmærksom på, at vi som familie fik fred og ro, at hun ikke blev overstimuleret, men at vi stille og rolig fik hverdagen til at fungere på hendes præmisser. Min datter har bortset fra kolikken ikke været syg, så det kan ikke forklare hendes udvikling. Men trods kolik synes jeg, hun kom godt fra start.

Hun var hurtig til selv at holde hovedet og kunne trille fra ryg til mave, da hun var knap fire måneder Men så er det, som om, at udviklingen er gået langsomt siden da. Vores sundhedsplejerske mener, at nedsat hørelse kan påvirke motorikken, og vi har derfor for nylig været ved ørelægen for at få hendes hørelse tjekket. Desværre kunne høreprøven ikke tages, da hun blev meget ked af det. Men lægens vurdering var alligevel, at hørelsen ikke fejler noget, hvilket også er vores egen vurdering.

Det var en lang udredning af min datters motoriske udvikling, som jeg ikke ved om har betydning for den manglende latter. Jeg tænker, at det at grine er et skridt i den psykiske udvikling, men ved ikke rigtig, om det også kan hænge sammen med det motoriske?

Det allervigtigste for mig, er at give min datter en god start, og håber meget, der er noget, jeg kan gøre for at hjælpe hende på vej.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Mange hilsner fra
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.