Svar: Den med sutten..
11. november 2009
Alder:
3 år
Kære Rikke
Det lyder som om at I skal til at stoppe med sutten, hvis tandlægen har sagt at der er suttebid, så er tænderne vigtigst ... Men din dreng har naturligvis brug for en eller anden substitut og her må I vurdere, hvad det kan være ...
Da han nu kun bruger sutten, når han sover eller til at lege sutteleg med lillesøster, så skal det nok være noget som han kan putte med i stedet - en bamse f.eks.. Hvis han brændende ønsker sig en stor bil, så kan han naturligvis også få den mod at sende sutten til julemanden eller lignende - hvad I nu tror virker.
Det kan være en god idé at læse lidt bøger om det at sige farvel til sin sut. Det kan være lettere at læse om et barn i en bog og 'tale om den anden' end at skulle tale om sig selv og på den måde kan man stille og roligt godt få drejet samtalen ind på barnets sut og at behovet for den måske ikke er så stort mere.
Af børnebøger findes der mange muligheder:
"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.
"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.
"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...
Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan er elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.
Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)
Prøv også at tale lidt med ham om, hvorvidt de andre børn i børnehaven bruger sut og hvor sutterne er henne. Nogle børn giver jo sutterne til en onkel, andre til tandlægen, julemanden, nogle hænger sutterne på et suttetræ som ofte står flere offentlige steder ... Måske har jeres dreng selv en idé om, hvad der skal ske med sutten, når han er færdig med at bruge dem.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske