Svar: Når barnet hellere vil sove end være vågen
26. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev :)
Det er en ulykkelig situation I står i og det lyder som om at det er rigtig godt at du er kommet videre, med en statsamtslig beslutning om at pigerne skal være hos deres far 3x3 timer om ugen, så lyder det også som om at du fungerer som den primære omsorgsperson ...
Jeg har stor forståelse for din situation og kan godt forstå at du prøver at tilgodese pigernes fars behov, så tiden hos ham giver så få problemer som muligt - men som du skriver, så er de jo små mennesker og den rytme du beskriver lyder fuldstændig normal og alderssvarende.
Jeg kan naturligvis ikke herfra hvor jeg sidder vurdere hvordan pigernes kontakt er til deres far og hvad der sker, når de er sammen. Du har naturligvis ret i at børn godt kan lukke af og beskytte sig selv, hvis de ikke bliver mødt som de bør ...
Børn har brug for at få deres fysiske behov (mad, varme, passende tøj, søvn osv.) dækket. Men barnet har også brug for at få sine psykiske behov (tryghed, omsorg og kærlighed) dækket, barnet har brug for at blive set og mødt der hvor barnet er - det hele skal være til stede for at barnet kan udvikle sig i sund og god retning.
Børn bruger os forældre som et spejl og det er rigtig vigtigt at vi reagerer hensigtsmæssigt på barnets signaler, på barnets kommunikation med os. Hvis barnet oplever at vi ikke lytter eller misforstår barnets signaler igen og igen, sender utydelige signaler eller måske forvirrende signaler, så vil barnet naturligt først protestere imod dette, f.eks. begynde at græde, men hvis forældrene overhører protesten og stadig ikke forstår hvad barnet vil, ikke ser barnets kommunikation, så vil barnet naturligt på et eller andet tidspunkt resignere, barnet vil trække sig og lukke sig inde i sig selv.
Barnet vil af natur gøre alt hvad det kan for at kommunikere med sine forældre, men mislykkes det igen og igen, så vil barnet miste tilliden og i sidste ende vil det påvirke barnets selvværd, måden barnet føler og tænker om sig selv.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, pas rigtig godt på hinanden! Og et stort knus med på vejen - det lyder som om at I har brug for det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske