Svar: Når barnet hellere vil sove end være vågen

26. september 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Katrine

Tak for dit brev :)

Det er en ulykkelig situation I står i og det lyder som om at det er rigtig godt at du er kommet videre, med en statsamtslig beslutning om at pigerne skal være hos deres far 3x3 timer om ugen, så lyder det også som om at du fungerer som den primære omsorgsperson ...

Jeg har stor forståelse for din situation og kan godt forstå at du prøver at tilgodese pigernes fars behov, så tiden hos ham giver så få problemer som muligt - men som du skriver, så er de jo små mennesker og den rytme du beskriver lyder fuldstændig normal og alderssvarende.

Jeg kan naturligvis ikke herfra hvor jeg sidder vurdere hvordan pigernes kontakt er til deres far og hvad der sker, når de er sammen. Du har naturligvis ret i at børn godt kan lukke af og beskytte sig selv, hvis de ikke bliver mødt som de bør ...

Børn har brug for at få deres fysiske behov (mad, varme, passende tøj, søvn osv.) dækket. Men barnet har også brug for at få sine psykiske behov (tryghed, omsorg og kærlighed) dækket, barnet har brug for at blive set og mødt der hvor ...

Annonce

... barnet er - det hele skal være til stede for at barnet kan udvikle sig i sund og god retning.

Børn bruger os forældre som et spejl og det er rigtig vigtigt at vi reagerer hensigtsmæssigt på barnets signaler, på barnets kommunikation med os. Hvis barnet oplever at vi ikke lytter eller misforstår barnets signaler igen og igen, sender utydelige signaler eller måske forvirrende signaler, så vil barnet naturligt først protestere imod dette, f.eks. begynde at græde, men hvis forældrene overhører protesten og stadig ikke forstår hvad barnet vil, ikke ser barnets kommunikation, så vil barnet naturligt på et eller andet tidspunkt resignere, barnet vil trække sig og lukke sig inde i sig selv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Barnet vil af natur gøre alt hvad det kan for at kommunikere med sine forældre, men mislykkes det igen og igen, så vil barnet miste tilliden og i sidste ende vil det påvirke barnets selvværd, måden barnet føler og tænker om sig selv.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, pas rigtig godt på hinanden! Og et stort knus med på vejen - det lyder som om at I har brug for det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København