Svært ved at falde i søvn - 9 mdr.

26. september 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Svært ved at falde i søvn - 9 mdr.

Hej Helen.

Vi har et klassisk problem som fylder utrolig meget i vores hverdag. Min dejlige datter på 9 måneder har utrolig svært ved at falde i søvn både om dagen og om aftenen og har sådan set altid haft det.

Indtil for et par uger siden ammede jeg fuldt og gav hende en tår mælk både før formiddags- og eftermiddagslure og ammede hende sådan set også i søvn om aftenen.
Ved godt det ikke har været optimalt, men når vi tidligere har forsøgt at lægge hende vågen i seng for at hun selv skal falde i søvn er det gået på følgende måde:

Fast ritual med nattøj, sang og amning. Når vi så siger godnat og lægger hende i sengen er hun først glad, senere begynder hun så at klynke lidt og selvom vi bliver derinde eller evt. går lidt ud og ind hidser hun sig op og kan faktisk blive ved med at græde i flere timer - uden at falde i søvn vel at mærke. Nu er hun så stor så hun også rejser sig op og rysker i tremmerne. Det eneste der kan få hende til at falde til ro er at man vugger hende i søvn i armene eller at tage hende hen i vores seng og lægge sig tæt op ad hende.

Jeg er nu begyndt på arbejde og kunne ikke opretholde amningen så nu får hun ca. 3 flasker dagligt (hendes far går nu hjemme på barsel). Hendes ...

Annonce

... dagsprogram ser ca. sådan ud:

ca 6:30-7 Vågner og får morgenmad, havregrød

ca 9:30 Flaske og formiddagslur (sover 1,5 til 2 timer)

12: Frokost: Rugbrødshapsere og evt lidt grøntsagsmos

14: Flaske og eftermiddagslur (sover alt fra 30 min til 1,5 time)

16:30 mellemmåltid med grød/frugt/grøntsagsmos el lign.

18: Aftensmad

ca. 20-20:30 Sengetid

Er det for meget med de 3 flasker om dagen når hun er 9 måneder. Hun får ca. 150 - 200 ml pr. gang?

Jeg ville utrolig gerne væk fra at vugge hende i søvn og håber du har nogle gode råd. Vi ved også at det ikke er godt for hende at falde i søvn et sted og så vågne et andet og vil gerne væk fra det.

Skal vi bare lade hende græde og gå ind til hende hver 2.-3- minut og så lade der gå de 2-3 timer det tager eller hvordan. Om dagen kan vi tit få hende til at falde i søvn i barnevognen ved at gå tur uden amning/flaske. Ville selvfølgelig også gerne bare kunne lægge hende der, men det vigtigste er om aftenen. Har på fornemmelsen at hun nu er så bevist at hun kan holde sig vågen, hvor hun tidligere måske lettere gav op.

Når hun først sover vågner hun måske et par gange og skal have sutten, men sover ellers igennem.

På forhånd tak for dit svar.

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig