Brev:
Når barnet hellere vil sove end være vågen
26. september 2009
Alder:
8 mdr.
Når barnet hellere vil sove end være vågen
Hej.
Jeg ved ikke om du kan hjælpe mig, men nu prøver jeg alligevel.
J
eg har to tveæggede tvillingepiger på 8 mdr., jeg gik fra deres far for godt 3 mdr. siden pga. psykisk vold. Det var blevet så slemt at vi ikke kunne få øjenkontakt med Frederikke, kun når vi sad på en vis afstand kunne vi få nogen kontakt, deres far mente ikke at der var noget galt...
Vi har været i statsforvaltningen for at få lavet en samværsordning, da deres far mente at de sagtens kunne holde til en 7 dage hos ham, 7 dage hos mig ordning, hvilket jeg modsatte mig. Nu har han dem indtil videre 3*3 timer om ugen.
Stort set ved hver afhentning vil han diskutere og det foregår hen over hovederne på pigerne..
Han mener ikke at jeg har nogen rytme med dem, fordi de ikke står op og sover på samme tidspunkt hver dag. Jeg går stadig hjemme på barsel og vi står op når pigerne vågner, det er alt fra 05.40 til 07.15. Efter 2-2½ time sover de deres første lur på 1½-2 timer, derefter er de vågen 3½-4 timer, hvorefter de igen sover 1½-2 timer. De får deres vællingflaske kl 19.30, hvilket de nogen gange falder i søvn til, andre gange først senere, dog sjældent senere end 21. Det er ikke altid lige nemt når jeg er alene..
Når deres far skal have dem prøver jeg at "time" det sådan at jeg vækker dem fra deres lur et kvarter før han henter dem, så han får dem friske og udhvilede. Jeg gør alt hvad jeg kan for at stille ham tilfreds, bare for at slippe for hans brokkeri!
Når han har dem falder de i søvn efter ca. 2 timer, hvilket der undre mig noget! Han siger ellers at de er glade og tilpasse til at starte med, men at de så bliver pyldrede og umulige og så ligger han dem til at sove. Når jeg så kommer for at hente dem prøver han at give mig skylden for at de vil sove.
Nu kommer mit spørgsmål så: efter hvad jeg ved, er små børns måde at beskytte sig selv på at de ligger sig til at sove, er det rigtigt eller forkert? Eller har du en anden forklaring?
Med venlig hilsen
Kathrine
PS: Glemte lige at sige at jeg har prøvet at forklare ham at det er levende væsner/små børn han har med at gøre ikke robotter.