Svar: Motorisk udvikling - kravle
24. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Marianne
Det er altid svært at sige om børn bliver store godt i stand fordi de ikke kravler ... eller om de ikke kravler fordi de er godt i stand ... :)
Under alle omstændigheder er det en rigtig god idé at I hjælper jeres dreng med at kravle og det gør I ved at hjælpe ham op på alle fire. Sæt dig bag ham, så hans fødder stødder mod dine knæskaller og lad ham så stå på alle fire og øve sig i at bære sin vægt på armene. Hjælp ham med at vugge frem og tilbage, det er fra vuggende stilling at han lærer sig at kravle.
Det er altså bedre for ham at I hjælper ham op i kravlestilling og stå og vugge end at I stiller ham op - jo gladere han bliver for at stå, jo sværere kan det være at få ham til at kravle og måske vil han springe kravlestadiet over og begynde at gå i stedet for ... Det betyder ikke at han ikke må stå, for det må han naturligvis godt, men det er en god idé at han selv trækker sig op ved møblerne, f.eks. ved tremmerne i sengen, det at trække sig op ved armene og egen kraft er også vigtigt i forhold til at kunne ligge på alle fire og begynde at kravle.
Derudover er det en rigtig god idé at tumle med ham, trille ham, gynge ham, vende ham på hovedet, dreje ham rundt - jo mere jo bedre, fordi det stimulerer hans balance :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske