Svar: Hun snakker - også med et punkt på loftet
17. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Fie
Det lyder som om at din datter er rigtig glad for at bruge sit sprog, hun nyder at pludre, indgår rigtig fint i dialog og pludrer også med sig selv. Hun er allerende igang med at øve sin stemmes styrke - pludrer i høje og dybe toner og det bliver mere og mere de næste måneder.
Du vil naturligt opleve, at hun nu netop nyder dialogen, hun siger f.eks. agrryy og du svarer med agryyy og omvendt. På den måde vil hun nu forsøge at lave de lyde du laver, ligesom du også prøver at lave hendes lyde. Hun bliver således stille og roligt mere og mere bevidst om nuancerne, men forstår naturligt ikke rigtige ord endnu - ord er lyde uden bevidst betydning, men hun kan sagtens fornemme om du er glad og taler med en lys og høj stemme eller om du modsat taler med en dyb og trist stemme - ligesom hun også vil kunne fornemme det på dit kropssprog. Hun aflæser jo alle dine signaler, ligesom du også prøver at aflæse hendes :)
Hvis du begynder at synge for hende og synger f.eks. "Lille Peter Edderkop", hvor du bruger dine fingre foran hendes ansigt, viser hvordan han kravler op osv. med fingrene imens du synger, så vil du kunne se at hun selv ligeså stille og roligt prøver at samle sine hænder og bevæger sine fingre. Hun forstår igen naturligt ikke dine ord, altså betydningen af ordene, men hun nyder sangen, rytmen, melodien, kontakten mellem dig og hende og hun forsøger at gøre det hun ser du gør. På den måde kan hun sagtens kommunikere i en alder af 4 måneder.
Børn vil omkring 8 måneders alderen begynde at pludre i stavelser og vil således sige da-da, ma-ma, ba-ba eller lignende. Barnet vil i denne alder også begynde at bruge ordende mere bevidst og ma-ma kan således være et udtryk for "jeg er sulten" eller "jeg er tørstig". Så stille og roligt begynder barnet at kommunikere mere bevidst med sine ord og lyde.
Det er meget normalt at børn bliver fanget af en lysplet, en knast eller andet på loftet eller væggen. Det kan også bare være samlingen mellem to loftsplader, som danner en tynd skygge, der fænger hendes øjne. Der er altså ofte en rationel forklaring ...
Tror man på overnaturlige ting og er man meget spirituel, så kan tankerne jo være mange og faktisk siger man at børn har en speciel evne, et specielt åbent sind og ja så bliver det lidt uhyggeligt! Så hold jer i første omgang til om ikke der er en rationel forklaring, som f.eks. en smal skygge mellem to loftplader :)
Rigtig meget held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske