Svar: Hun snakker - også med et punkt på loftet

17. september 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Fie

Det lyder som om at din datter er rigtig glad for at bruge sit sprog, hun nyder at pludre, indgår rigtig fint i dialog og pludrer også med sig selv. Hun er allerende igang med at øve sin stemmes styrke - pludrer i høje og dybe toner og det bliver mere og mere de næste måneder.

Du vil naturligt opleve, at hun nu netop nyder dialogen, hun siger f.eks. agrryy og du svarer med agryyy og omvendt. På den måde vil hun nu forsøge at lave de lyde du laver, ligesom du også prøver at lave hendes lyde. Hun bliver således stille og roligt mere og mere bevidst om nuancerne, men forstår naturligt ikke rigtige ord endnu - ord er lyde uden bevidst betydning, men hun kan sagtens fornemme om du er glad og taler med en lys og høj stemme eller om du modsat taler med en dyb og trist stemme - ligesom hun også vil kunne fornemme det på dit kropssprog. Hun aflæser jo alle dine signaler, ligesom du også prøver at aflæse hendes :)

Hvis du begynder at synge for hende og synger f.eks. "Lille Peter Edderkop", hvor du bruger dine fingre foran hendes ansigt, viser hvordan han kravler op osv. med fingrene imens du synger, så vil du kunne se at hun selv ligeså stille og roligt prøver at samle sine hænder og bevæger sine ...

Annonce

... fingre. Hun forstår igen naturligt ikke dine ord, altså betydningen af ordene, men hun nyder sangen, rytmen, melodien, kontakten mellem dig og hende og hun forsøger at gøre det hun ser du gør. På den måde kan hun sagtens kommunikere i en alder af 4 måneder.

Børn vil omkring 8 måneders alderen begynde at pludre i stavelser og vil således sige da-da, ma-ma, ba-ba eller lignende. Barnet vil i denne alder også begynde at bruge ordende mere bevidst og ma-ma kan således være et udtryk for "jeg er sulten" eller "jeg er tørstig". Så stille og roligt begynder barnet at kommunikere mere bevidst med sine ord og lyde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er meget normalt at børn bliver fanget af en lysplet, en knast eller andet på loftet eller væggen. Det kan også bare være samlingen mellem to loftsplader, som danner en tynd skygge, der fænger hendes øjne. Der er altså ofte en rationel forklaring ...

Tror man på overnaturlige ting og er man meget spirituel, så kan tankerne jo være mange og faktisk siger man at børn har en speciel evne, et specielt åbent sind og ja så bliver det lidt uhyggeligt! Så hold jer i første omgang til om ikke der er en rationel forklaring, som f.eks. en smal skygge mellem to loftplader :)

Rigtig meget held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.