Svar: Dårlige søvn vaner
21. juli 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille dreng, som lyder til at være en tryghedssøgende lille fyr, hvilket er helt normalt, men naturligvis lidt hårdt for dig som mor:o)
Det vil være en rigtig god idé at du svøber ham, svøb ham rigtigt, så han ligger med arme og ben inde i et klæde og ikke kan sprælle, men bliver hjulpet til at holde sammen på sig selv rent fysisk.
Det at blive svøbt minder om tiden i livmoderen, den trange plads, på samme måde som det at blive vugget også giver associationer tilbage til tiden inde i mors mave - hver gang du bevægede dig og gik omkring, så lå han derinde og vuggede. De ting giver små børn ro og hjælper dem til at slappe af og det er også derfor I oplever at han finder roen, når I vugger ham. Det er også derfor han holder op med at græde, når du tager ham op - det er det nære og trygge han har behov for.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke er sulten, men at han har fået hvad han har behov for af mad. Det vil være en rigtig god idé, hvis du forsøger at have en ammerytme, hvor du ammer ham fra den ene side og lader ham spise godt derfra, så brystet føles eftergiveligt og tømt - herefter skifter du ham og tilbyder ham det andet bryst. Næste gang du ammer starter du så der, hvor han har været sidst, lader ham spise i bund der, skifter ham og tilbyder ham bryst igen.
Herefter er han færdig med at spise og du kan give ham sutten. Træk en stofble igennem sutten, da den så har lettere ved at blive liggende ved hans mund, når han ligger med hovedet drejet til siden. Eller prøv med en anden type sut og se om han bedre kan holde fast i den.
Det at han græder lidt før han falder i søvn kan være helt normalt, det kommer an på hvordan han græder. Det er meget vigtigt at skelne imellem hvorvidt der er tale om ulykkelig gråd og det at han er utryg og bange eller om der mere er tale om en lidt overtræt klynken og lidt frustration over ikke rigtigt at kunne give slip på dagen og oplevelserne og mere bare er for træt til at klare mere. Det at han bliver overtræt og protesterer kan være helt okay og nogle gange er du nødt til at lade ham ligge lidt, for at se om han selv vil være i stand til at finde roen. Er han ulykkelig skal han naturligvis op.
Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og det er som sagt her at svøbet kan hjælpe. Der findes en bog som hedder "svøb dit barn" som I måske kan bruge - prøv at se i min bogguide.
Når I lægger ham fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Hvis han vågner op og oplever at ligge et andet sted end han faldt i søvn, så bliver han forskrækket og føler sig utryg. Han skal derfor lige nå at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning og hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig på det tidspunkt, hvor du fornemmer at hans vejrtrækning er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften. Du skal fortsat holde ham svøbt og han skal have sin sut og sin sutteklud ved sutten. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer tyngden af dine hænder og roen spreder sig ud i kroppen. Vug ham evt. imens han ligger der, stille og rolige vuggende bevægelser.
Du kan ikke og du skal ikke gå fra ham når han græder. Du skal ikke gøre noget som gør ondt i hjertet, men i stedet skal du tro på at det du føler er det rigtige, det er også det rigtige. Du skal ikke tvivle på dine evner som mor, små børn græder nogle gange og også uden at man kan finde nogen synlig grund og det gør dig ikke til en dårligere mor. Der kan være rigtig mange grunde til gråd og det bedste du kan gøre er at reagere og prøve at finde ud af hvad det handler om.
Det er for mig at se helt essentielt at reagere på sit barns gråd og derfor siger jeg også at du skal skelne hvad det handler om. Et barn som græder og som bliver taget op, som trøstes, oplever at blive lyttet til og hjulpet. Det er grundlaget og hele basis for at jeres lille dreng vil komme til jer, når han også som større har behov for jeres hjælp. Han lærer allerede nu at han bliver lyttet til og at I forsøger at forstå og hjælpe. Og det er alfa omega.
Det er dog ikke altid at grunden lige er så åbenlys og det er så også okay, så kan man ikke gøre andet end at være der og forsøge at bevare roen og hvis det bliver for hårdt for dig, så er det jo godt at han har en far, som kan tage lidt over. Far er ligeså god en omsorgsgiver som mor, han kan det samme, bare ikke amme, og nogle gange så er det faktisk det der skal til - en tur på fars brystkasse og så er der ro:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Stort knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske