Svar: Dårlige søvn vaner

21. juli 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tillykke med den lille dreng, som lyder til at være en tryghedssøgende lille fyr, hvilket er helt normalt, men naturligvis lidt hårdt for dig som mor:o)

Det vil være en rigtig god idé at du svøber ham, svøb ham rigtigt, så han ligger med arme og ben inde i et klæde og ikke kan sprælle, men bliver hjulpet til at holde sammen på sig selv rent fysisk.

Det at blive svøbt minder om tiden i livmoderen, den trange plads, på samme måde som det at blive vugget også giver associationer tilbage til tiden inde i mors mave - hver gang du bevægede dig og gik omkring, så lå han derinde og vuggede. De ting giver små børn ro og hjælper dem til at slappe af og det er også derfor I oplever at han finder roen, når I vugger ham. Det er også derfor han holder op med at græde, når du tager ham op - det er det nære og trygge han har behov for.

Du skal naturligvis sikre dig at han ikke er sulten, men at han har fået hvad han har behov for af mad. Det vil være en rigtig god idé, hvis du forsøger at have en ammerytme, hvor du ammer ham fra den ene side og lader ham spise godt derfra, så brystet føles eftergiveligt og tømt - herefter skifter du ham og tilbyder ham det andet bryst. Næste gang du ammer starter du så der, hvor han har været sidst, lader ham spise i bund der, skifter ham og tilbyder ham bryst igen.

Herefter er han færdig med at spise og du kan give ham sutten. Træk en stofble igennem sutten, da den så har lettere ved at blive liggende ved hans mund, når han ligger med hovedet drejet til siden. Eller prøv med en anden type sut og se om han bedre kan holde fast i den.

Det at han græder lidt før han falder i søvn kan være helt normalt, det kommer an på hvordan han græder. Det er meget vigtigt at skelne imellem hvorvidt der er tale om ulykkelig gråd og det at han er utryg og bange eller om der mere er tale om en lidt overtræt klynken og lidt frustration over ikke rigtigt at kunne give slip på dagen og oplevelserne og mere bare er for træt til at klare mere. Det at han bliver overtræt og protesterer kan være helt okay og nogle gange er du nødt til at lade ham ligge lidt, for at se om han selv vil være i stand til at finde roen. Er han ulykkelig skal han naturligvis op.

Det er naturligt at han protesterer, når han lægges fra en varm favn ned i en kold seng og det er som sagt her at svøbet kan hjælpe. Der findes en bog som hedder "svøb dit barn" som I måske kan bruge - prøv at se i min bogguide.

Når I lægger ham ...

Annonce

... fra jer, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Hvis han vågner op og oplever at ligge et andet sted end han faldt i søvn, så bliver han forskrækket og føler sig utryg. Han skal derfor lige nå at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se og lyt til hans vejrtrækning og hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig på det tidspunkt, hvor du fornemmer at hans vejrtrækning er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i liften. Du skal fortsat holde ham svøbt og han skal have sin sut og sin sutteklud ved sutten. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer tyngden af dine hænder og roen spreder sig ud i kroppen. Vug ham evt. imens han ligger der, stille og rolige vuggende bevægelser.

Du kan ikke og du skal ikke gå fra ham når han græder. Du skal ikke gøre noget som gør ondt i hjertet, men i stedet skal du tro på at det du føler er det rigtige, det er også det rigtige. Du skal ikke tvivle på dine evner som mor, små børn græder nogle gange og også uden at man kan finde nogen synlig grund og det gør dig ikke til en dårligere mor. Der kan være rigtig mange grunde til gråd og det bedste du kan gøre er at reagere og prøve at finde ud af hvad det handler om.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er for mig at se helt essentielt at reagere på sit barns gråd og derfor siger jeg også at du skal skelne hvad det handler om. Et barn som græder og som bliver taget op, som trøstes, oplever at blive lyttet til og hjulpet. Det er grundlaget og hele basis for at jeres lille dreng vil komme til jer, når han også som større har behov for jeres hjælp. Han lærer allerede nu at han bliver lyttet til og at I forsøger at forstå og hjælpe. Og det er alfa omega.

Det er dog ikke altid at grunden lige er så åbenlys og det er så også okay, så kan man ikke gøre andet end at være der og forsøge at bevare roen og hvis det bliver for hårdt for dig, så er det jo godt at han har en far, som kan tage lidt over. Far er ligeså god en omsorgsgiver som mor, han kan det samme, bare ikke amme, og nogle gange så er det faktisk det der skal til - en tur på fars brystkasse og så er der ro:o)

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Stort knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger