Svar: Pige skal vugges i søvn
1. december 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Pylremor
Jeg tror nu ikke at du er så pylret! Det er faktisk udmærket at vugge børn, det har betydning for deres udvikling fremover, så det skal du ikke have det dårligt over. Man kan dog sige at det i længden kan være både trættende og tungt at gå rundt med et barn på armene - hun bliver jo ikke lettere:o)
Det vil selvfølgelig være hensigtsmæssigt at hun lærte at falde i søvn i sin egen seng. Hvordan har hun det med at blive lagt i barnevognen? Jeg spørger fordi en del børn sover utrolig godt i deres barnevogn, og derfor er en løsning for nogle i en periode at tage barnevognen ind. Andre monterer hjul på tremmesengen, så den også kan køres lidt frem og tilbage.
Om det er en god løsning kan diskuteres og det vil der sikkert være mange meninger om. For mig er det ikke af så stor betydning, hvad folk finder på. Hvis det virker og man har det godt med det, så er det også fint med mig.
Jeg er heller ikke tilhænger af at børn græder sig i søvn. Men hvad sker der, når I lægger jeres datter i sengen og går? Bliver hun ulykkelig med det samme, eller kan hun godt ligge og pludre lidt for sig selv? I princippet er der jo ikke noget i vejen for at hun tror hun skal lege, hun vil hurtigt finde ud af at I ikke vil lege, hvis I går. Enten vil hun lægge sig til at sove eller også vil hun blive ked af det, fordi hun føler sig forladt.
Hvis hun bliver ked af det, så må I gå ind til hende igen, vise at I er der og fortælle hende at hun trygt kan sove osv. I skal ikke være væk i mere end 3 minutter af gangen.
Jeg synes at I skal tale om hvordan I egentlig begge to gerne vil have at det er, og så blive enige om dette og om hvordan I forholder jer. Det er vigtigt at have en fælles holdning, så man kan støtte hinanden.
Håber nogle af mine tanker kan hjælpe jer på vej. Fortsat held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske