Svar: Pige skal vugges i søvn

1. december 2003

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pylremor

Jeg tror nu ikke at du er så pylret! Det er faktisk udmærket at vugge børn, det har betydning for deres udvikling fremover, så det skal du ikke have det dårligt over. Man kan dog sige at det i længden kan være både trættende og tungt at gå rundt med et barn på armene - hun bliver jo ikke lettere:o)

Det vil selvfølgelig være hensigtsmæssigt at hun lærte at falde i søvn i sin egen seng. Hvordan har hun det med at blive lagt i barnevognen? Jeg spørger fordi en del børn sover utrolig godt i deres barnevogn, og derfor er en løsning for nogle i en periode at tage barnevognen ind. Andre monterer hjul på tremmesengen, så den også kan køres lidt frem og tilbage.

Om det er en god løsning kan diskuteres og det vil der sikkert være mange meninger om. For mig er det ikke af så stor betydning, hvad folk finder på. Hvis det virker og man har det godt med det, så er det også fint med mig.

Jeg ...

Annonce

... er heller ikke tilhænger af at børn græder sig i søvn. Men hvad sker der, når I lægger jeres datter i sengen og går? Bliver hun ulykkelig med det samme, eller kan hun godt ligge og pludre lidt for sig selv? I princippet er der jo ikke noget i vejen for at hun tror hun skal lege, hun vil hurtigt finde ud af at I ikke vil lege, hvis I går. Enten vil hun lægge sig til at sove eller også vil hun blive ked af det, fordi hun føler sig forladt.

Hvis hun bliver ked af det, så må I gå ind til hende igen, vise at I er der og fortælle hende at hun trygt kan sove osv. I skal ikke være væk i mere end 3 minutter af gangen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes at I skal tale om hvordan I egentlig begge to gerne vil have at det er, og så blive enige om dette og om hvordan I forholder jer. Det er vigtigt at have en fælles holdning, så man kan støtte hinanden.

Håber nogle af mine tanker kan hjælpe jer på vej. Fortsat held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.