Pige skal vugges i søvn

1. december 2003

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Pige skal vugges i søvn

Kære Helen

Vi har et lille problem med vores datter på 7 mdr. Hun bliver vugget i søvn. Som nyfødt havde hun meget svært ved at sove, vi skulle holde hende HELE tiden, og selv om hun var faldet i søvn, så vågnede hun 5-10 min. efter hun var blevet lagt i lift, barnevogn el. seng.

Først omkring 3 mdr.'s alderen begyndte hun at kunne sove i sin seng i soveværelset hvis der var møkt og stille. Men vi skulle stadig vugge hende i søvn, og det var egentlig også OK, vi var bare glade for hun kunne sove lidt for sig selv.

Det skal siges at om natten har hun altid sovet igennem, når først hun er faldet i søvn og er blevet puttet i sin seng. Nu vejer hun 9,3 og det tager længere og længere tid at få hende til at sove, selv om hun er dødtræt. Hun har hellere ikke villet sove før ved 23-tiden om aftenen, men det arbejder vi på at lave om på i øjeblikket.

Vi giver hende vælling og derefter går vi og vugger hende til hun falder i søvn (op til 1 time). Vi har prøvet at lægge hende i sin seng uden at ...

Annonce

... vugge hende, læse for hende, synge for hende, men det hjælper ikke. Hun tror hun skal lege når hun bliver lagt i seng, ligemeget hvor træt hun er, hun smiler og spjætter ivrigt med arme og ben.

Selv hvis hun er faldet i søvn i vores arme og hun lige åbner øjnene når hun bliver lagt, ja så bliver hun aktiv, selvom hun dårligt nok kan holde øjnene åbne. Så må vi tage hende op og starte forfra.

Jeg har læst en del om emnet, og jeg vil ikke lade min datter græde sig i søvn. Hvis det er det eneste alternativ, så vil jeg hellere vugge hende. Og jeg kan se, hun ikke kan finde ro af sig selv, jeg bliver nødt til at hjælpe hende.

Tror du der er andre måder, jeg kan hjælpe hende med at falde til ro på? Hun er også begyndt at klynke meget i søvne og vågne grædende 1-2 gange i løbet af natten. Så tager jeg hende op og vugger hende ganske kort, så sover hun videre. Men i det hele taget vågner hun grædende for tiden, hvor hun før vågnede med et smil på læben?

Håber du kan hjælpe mig.

Kærlig hilsen
Pylremor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin