Brev:
Pige skal vugges i søvn
1. december 2003
Alder:
7 mdr.
Pige skal vugges i søvn
Kære Helen
Vi har et lille problem med vores datter på 7 mdr. Hun bliver vugget i søvn. Som nyfødt havde hun meget svært ved at sove, vi skulle holde hende HELE tiden, og selv om hun var faldet i søvn, så vågnede hun 5-10 min. efter hun var blevet lagt i lift, barnevogn el. seng.
Først omkring 3 mdr.'s alderen begyndte hun at kunne sove i sin seng i soveværelset hvis der var møkt og stille. Men vi skulle stadig vugge hende i søvn, og det var egentlig også OK, vi var bare glade for hun kunne sove lidt for sig selv.
Det skal siges at om natten har hun altid sovet igennem, når først hun er faldet i søvn og er blevet puttet i sin seng. Nu vejer hun 9,3 og det tager længere og længere tid at få hende til at sove, selv om hun er dødtræt. Hun har hellere ikke villet sove før ved 23-tiden om aftenen, men det arbejder vi på at lave om på i øjeblikket.
Vi giver hende vælling og derefter går vi og vugger hende til hun falder i søvn (op til 1 time). Vi har prøvet at lægge hende i sin seng uden at vugge hende, læse for hende, synge for hende, men det hjælper ikke. Hun tror hun skal lege når hun bliver lagt i seng, ligemeget hvor træt hun er, hun smiler og spjætter ivrigt med arme og ben.
Selv hvis hun er faldet i søvn i vores arme og hun lige åbner øjnene når hun bliver lagt, ja så bliver hun aktiv, selvom hun dårligt nok kan holde øjnene åbne. Så må vi tage hende op og starte forfra.
Jeg har læst en del om emnet, og jeg vil ikke lade min datter græde sig i søvn. Hvis det er det eneste alternativ, så vil jeg hellere vugge hende. Og jeg kan se, hun ikke kan finde ro af sig selv, jeg bliver nødt til at hjælpe hende.
Tror du der er andre måder, jeg kan hjælpe hende med at falde til ro på? Hun er også begyndt at klynke meget i søvne og vågne grædende 1-2 gange i løbet af natten. Så tager jeg hende op og vugger hende ganske kort, så sover hun videre. Men i det hele taget vågner hun grædende for tiden, hvor hun før vågnede med et smil på læben?
Håber du kan hjælpe mig.
Kærlig hilsen
Pylremor