Svar: Prinsessen på ærten nægter at sove
29. august 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Fiona´s trætte forældre
Tak for jeres brev. Det er meget svært for mig at gennemskue, hvad der sker, når jeg ikke kan være til stede i situationen. Men jeg vil prøve at komme med lidt overvejelser og så kan I selv vælge til og fra.
Min umiddelbare tanke er at der er sket meget for jeres lille pige de sidste måneder. For det første har hun været syg og har sandsynligvis haft svært ved trække vejret pga sin RS virus. Når så små børn rammes af denne virus bliver de ofte rigtigt dårlige.
Det har betydning fordi hun jo kan have fået en erfaring med sig om at når man har sovet lidt, så klotter næsen til og så kan man ikke får vejret. Så selv om hun ikke længere har det problem, så husker kroppen og "et fald i en drøm" kan måske give en forskrækkelse, som vækker minder og hun våger ulykkeligt op.
I er samtidig flyttet, hun sover i nye omgivelser, der er nye lyde, lugte osv. Nogle børn reagerer ikke på sådanne ting, mens andre børn er meget sensitive og især har brug for genkendelighed. Derfor har det måske virket stressende for hende og det har været svært for hende at finde roen det nye sted.
Hun er også begyndt i vuggestue. Det er en stor omvæltning og hun oplever rigtig meget, som skal bearbejdes om natten i drømme. Det er normalt at børn i den periode, hvor de begynder pasning, oplever meget nyt og derfor også mere uroligt om natten, på samme måde som de ofte er mere trætte i løbet af dagen. At det er nødvendigt at være mere om hende om eftermiddagen kan således være en almindelig følge af ovenstående.
Det er derfor også normalt at hun fortsat har behov for at sove 2 lure dagligt og det er helt i orden. Det lyder umiddelbart ikke som om at det skal ændres lige nu. Nogle børn er omkring 1½ år før de kan nøjes med en lidt længere middagslur.
Det at vågne med skrig kan også lede tanker hen til om hun har ondt. Børn der har smerter vågner ofte ved skrig og er utrøstelige som I beskriver. Det kan være tænderne eller ørerne, maven, benene. Nogle gange kan man ikke lokalisere smerten, men det hjælper f.eks. at give lidt paracetamol. I kan prøve at drøfte dette med lægen.
I fortæller at hun drikker rigtig meget og ud fra jeres beskrivelse så lyder det også af meget. Har hun så også tilsvarende store vandladninger og har hun andre tegn som kunne være anderledes? Jeg tænker på, hvordan hun virker generelt?
I skriver at hun i vuggestuen er frisk og glad, oplever I hende også sådan hjemme - I kender hende trods alt bedst. Eller virker hun uoplagt, har hun nedsat appetit, leger hun som hun plejer, har hun f.eks. haft svamp i numsen eller andre tegn på infektion osv. Jeg spørger fordi jeg tænker at hvis hun har flere symptomer på at hun egentlig ikke er helt frisk, så ville jeg lige få hende tjekket af lægen.
Ært eller ej, så må der være en årsag og jeg håber at lidt af mine overvejelser kan bringe jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske