Svar: Prinsessen på ærten nægter at sove

29. august 2006

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Fiona´s trætte forældre

Tak for jeres brev. Det er meget svært for mig at gennemskue, hvad der sker, når jeg ikke kan være til stede i situationen. Men jeg vil prøve at komme med lidt overvejelser og så kan I selv vælge til og fra.

Min umiddelbare tanke er at der er sket meget for jeres lille pige de sidste måneder. For det første har hun været syg og har sandsynligvis haft svært ved trække vejret pga sin RS virus. Når så små børn rammes af denne virus bliver de ofte rigtigt dårlige.

Det har betydning fordi hun jo kan have fået en erfaring med sig om at når man har sovet lidt, så klotter næsen til og så kan man ikke får vejret. Så selv om hun ikke længere har det problem, så husker kroppen og "et fald i en drøm" kan måske give en forskrækkelse, som vækker minder og hun våger ulykkeligt op.

I er samtidig flyttet, hun sover i nye omgivelser, der er nye lyde, lugte osv. Nogle børn reagerer ikke på sådanne ting, mens andre børn er meget sensitive og især har brug for genkendelighed. Derfor har det måske virket stressende for hende og det har været svært for hende at finde roen det nye sted.

Hun er også begyndt i vuggestue. Det er en stor omvæltning og hun oplever rigtig meget, som skal bearbejdes om natten i drømme. Det er normalt at børn i den periode, hvor de begynder pasning, oplever meget nyt og derfor også mere uroligt om natten, på samme måde som de ofte er mere trætte i løbet af dagen. At det er nødvendigt ...

Annonce

... at være mere om hende om eftermiddagen kan således være en almindelig følge af ovenstående.

Det er derfor også normalt at hun fortsat har behov for at sove 2 lure dagligt og det er helt i orden. Det lyder umiddelbart ikke som om at det skal ændres lige nu. Nogle børn er omkring 1½ år før de kan nøjes med en lidt længere middagslur.

Det at vågne med skrig kan også lede tanker hen til om hun har ondt. Børn der har smerter vågner ofte ved skrig og er utrøstelige som I beskriver. Det kan være tænderne eller ørerne, maven, benene. Nogle gange kan man ikke lokalisere smerten, men det hjælper f.eks. at give lidt paracetamol. I kan prøve at drøfte dette med lægen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I fortæller at hun drikker rigtig meget og ud fra jeres beskrivelse så lyder det også af meget. Har hun så også tilsvarende store vandladninger og har hun andre tegn som kunne være anderledes? Jeg tænker på, hvordan hun virker generelt?

I skriver at hun i vuggestuen er frisk og glad, oplever I hende også sådan hjemme - I kender hende trods alt bedst. Eller virker hun uoplagt, har hun nedsat appetit, leger hun som hun plejer, har hun f.eks. haft svamp i numsen eller andre tegn på infektion osv. Jeg spørger fordi jeg tænker at hvis hun har flere symptomer på at hun egentlig ikke er helt frisk, så ville jeg lige få hende tjekket af lægen.

Ært eller ej, så må der være en årsag og jeg håber at lidt af mine overvejelser kan bringe jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder