Svar: Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

30. december 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Hej med dig

Tusind tak for din tilbagemelding, som giver god mening:)

Jeg kan faktisk godt se en 3. mulighed, som jeg derfor lige vil nævne:

3. At E. sover i gæsteafdelingen i stuen, tvillingerne på værelset, og I forældre i soveværelset. Denne løsning ville måske gøre, at hun ville finde bedre ro om aftenen, hun ville være tæt på jer, når hun skulle falde i søvn, hun ville ikke skulle falde i søvn i mørke, I ville kunne læse godnathistorie og give hende den ro og ekstra kontakt, som hun føler behov for, og I ville ikke forstyrre S og T...

Men, når det er sagt, så kan jeg sagtens forstå, at I ønsker, at alle tre børn skal sove sammen og I forældre sove i soveværelset. Og selvom der er flere muligheder, så tænker jeg som jer, at det bør være den plan, som I går efter - altså at alle tre børn sover på samme værelse. Det vil helt sikkert være rarest for alle i længde. Det er meget betænksomt, at I forældre har overvejet at sove i gæsteafdelingen i stuen, men det er hårdt at skulle arrangere sig på denne måde igennem et par år. I har også brug for at sove godt om natten, så I har overskud til jeres børn (og alt andet) i løbet af dagen. Så ja - planen må være at vænne alle børn at sove sammen på samme værelse, og mor og far sover i soveværelset:)

Samtidig, har I jo fået skabt nogle rutiner omkring, at E. og S. sover i samme rum. E. kender til dette, ved at det er der, hun skal sove - og der er ikke umiddelbart grund til at ændre på dette nu. Hold derfor fast i det, da det vil fungere for alle i fremtiden:)

I princippet kan jeres børn puttes sammen allerede nu. De har alle en rigtig fin alder til det, faktisk kan det være lettere at vænne tvillingerne til eget værelse nu, end det er om ca. 2 måneder, hvor de højst sandsynligt vil gå igennem en udviklingsfase, der godt kan give ekstra uro omkring sengetid og om natten.

I kan derfor overveje, om I skal forsøge at putte T ind til pigerne, når han har fået lagt dræn i januar, og det forhåbentlig hjælper til bedre nætter. Det er her en rigtig god idé, hvis I kan sætte jer på værelset, læse godnathistorie højt, tale lidt om dagen, måske synge en sang eller lignende og på den måde hjælpe dem alle til ro. De bør også alle have en puttebamse, putteklud eller lignende - måske sover de allerede til middag med dette, og det skal naturligt følge med om aftenen. De kan også alle tre have glæde af at få et godnatmåltid om aftenen, så de er mættet godt af, før de puttes. Det kan være rester af aftensmaden - f.eks. en frikadelle sammen med et stykke rugbrød. Det kan også være en portion havregrød, lidt yoghurt med bananstykker og havregryn eller lignende. Nogle gange kan det, at børnene sidder sammen ved middagsbordet lige før sengetid også gøre, at de får pludret og leget færdig, så når de puttes, så er de mere parate og behøver ikke "holde fest";)

Når denne løsning vælges, så er det naturligvis vigtigt, at I sikrer E. ekstra opmærksomhed i løbet af dagen, så hun stadig føler sig prioriteret og føler at hun ikke skal dele alt med sine søskende. Hun har lige nu ekstra meget brug for dig-og-mig-tid, og hvor sengetiden normalt er et rigtig godt ...

Annonce

... tidspunkt, så fungerer det ikke hos jer. Derfor er det rigtig godt, at I er opmærksomme på at give hende dette på andre tidspunkter og det er super, at I er begyndt at tage hende med i køkkenet, at I handler sammen osv.:)

Med hensyn til at E sover middagslur, så synes jeg ikke, at I skal stoppe dette fuldstændig. Hun sover ofte en lang lur på 1.5-2 timer, hvilket tyder på, at hun nogle dage stadig har brug for denne lur - og derudover så lyder det som om, at hun falder let i søvn, når hun puttes til sin middagslur, hvilket igen er tegn på, at hun stadig behøver den. Det er dog ofte sådan, at der er tale om en overgang, så nogle dage har hun brug for den, og andre dage vil hun kunne undvære den, og det lyder som om, at det er der, at I er nu. Overgange er altid svære, men det er en overgang:)

Hun har lige nu brug for det afbræk, som luren giver hende midt på dagen. Hun kører træt i børnehaven, og pædagogerne skønner, at det er synd ikke at putte hende - og derfor skal hun puttes. Men det påvirker naturligvis hende puttetidspunkt, og hvis I stille og roligt kan vænne hende til at sove længere nattesøvn, så vil behovet for middagslur naturligt blive mindre.

Tegn på, at hun kan undvære sin middagslur helt er f.eks:

1. Hun protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke selvom der er mørke eller dæmpet lys i rummet eller soveværelset er køligt.

2. Hun er i rigtig godt humør, når hun vågner, og hun holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem - hun bliver først pylret lige inden sengetid.

3. Hun klarer skift i hverdagen – gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og uden at mangle overskud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

4. Hun er opmærksom dagen igennem, hun vil rigtig gerne lære, og hun bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.

5. Hun puttes let om aftenen, og hun sover godt om natten.

6. Hun sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen, og hun vågner også tidligt om morgenen.

7. Hun vågner af sig selv om morgenen, hun behøver ikke blive vækket, og hun er tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Som sagt, så lyder det for mig til, at I lige nu befinder jer i en overgangsfase, hvor E. har brug for sin lure nogle dage og andre dage kan springe den over. Gradvist vil hun sandsynligvis selv begynde at kunne springe den over flere dage af gangen, og til sidst vil hun kunne undvære den helt. På den måde vil I flere og flere aftener kunne putte hende tidligere og dermed også samtidig med hendes søskende - og på den måde bliver nætterne længere.

Det kan også være sådan, at hun begynder at sove kortere og kortere til middag. Hun begynder måske at sove en lur på 45-60 minutter. Det giver hende stadig et afbræk midt på dagen, som hun har brug for, men nattesøvnen bliver på den måde gradvist længere, og stille og roligt begynder hun så at kunne få hele sit søvnbehov dækket om natten og kan begynde at springe luren om dagen helt over.

Jeg håber, at mine tanker hjælper jer videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig glædeligt nytår! Håber I får en hyggelig aften:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor