Følelsesudbrud ved måltiderne

1. januar 2024

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen.

Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik situation.
Vores datter E på 3 år har det lidt svært lige for tiden. Hun er begyndt at få nogle følelsesmæssige udbrud (hysteriske anfald i mangel på bedre ord), og det går som regel ud over morgenmaden.

Det er enormt svært at være hjemme i bare en weekend med vores 3 små børn.
Vi har E på 3 år og tvillinger på 16 mdr og de kræver alle sammen rigtigt meget lige nu. Tvillingerne er også i selvstændighedsfasen så det brager og der er mange konflikter og meget skrigeri.
Og når så E får et følelsesmæssigt udbrud allerede til morgenmaden så dræner hun al vores energi lige med det samme og humøret smitter på alle andre.

Hun kan skrige i 20 minutter fordi hun fik den forkerte kop eller hendes æble er rødt i stedet for grønt.
Når man tilbyder hende hjælp eller vil fixe det som gik galt, skriger hun mere, når man rører ved hende eller tilbyder noget andet, skriger hun endnu mere. Det bedste vi kan gøre er at vente ...

Annonce

... til det går over. Men det er svært ved spisebordet hvor hun sidder og skriger os lige op i hovedet.
Det har stået på siden juleferien startede, dvs. i 10 dage.

Vi arbejder på at undgå det, men er mere interesseret i hvad vi kan gøre når det så sker - så vi ikke alle sammen får ødelagt morgenmaden hver morgen.
Når man prøver at fjerne E fra spisebordet, skriger hun også og kravler lige op i højstolen igen og skriger videre. Hun vil åbenbart gerne sidde der selvom hun er sur på alting.

Jeg ved det er forkert at sætte børn på værelset når de har det sådan, for hendes følelser er ikke ‘forkerte’.
Men vi har brug for at få hende væk fra bordet så vi ikke alle sammen bliver skøre - er der en måde vi kan sige ‘det er ok - men sid lige herovre indtil du har det bedre’?
Altså er det ok at have et ‘time out’ hjørne hvis hun bare ved at det ikke er nogen skammekrog.

Hun løber jo lige tilbage igen - så vi bliver nok nødt til at holde hende fast i ‘timeout’ hjørnet, hvis vi går med det?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.