Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

30. december 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen.

Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du skriver, giver god mening.

Vi kunne godt prøve at lave lidt om på sove arrangementet, men vi er lidt i tvivl om hvordan.

Lidt om deres søvn:

E på 3 år sover stadig lur i børnehaven. Hun sover fra 19.30-06.30 og sover 1,5-2 t lur om dagen. Nogen gange springer hun dog luren over herhjemme.
S og T på 16 mdr sover fra 19-06 og sover lur i vuggestuen. S sover 1,5 time og T ca. 2 timer.

Her er lidt flere oplysninger.

Da tvillingerne S og T var mindre, sov de i hver sin tremmeseng i soveværelset og E havde sit eget værelse. Som forældre skiftes vi til at én sov i soveværelset hos tvillingerne og én sov på gæstesengen bagved en skillevæg i stuen.

Det er den plads vi har de næste 2-3 år, og tanken var at alle børnene kunne sove sammen og så har vi alle legetingene i et fælles opholdsrum. Vi har hørt fra andre at børn finder tryghed i at sove sammen indtil de er ret gamle.

Vi flyttede først S ind til E og afvænnede hende samtidigt fra mælk.
T har vand i ...

Annonce

... ørerne og sover stadig ret dårligt. Han skal have lagt dræn 11/1 hvis alt går efter planen. Så vi ville vente med ham og han får fortsat lidt mælk om natten som trøst.
Men med tiden vil vi jo også gerne sove helt uden børn igen.

Jeg kan tænke på to fremtidige scenarier, og håber du måske har nogle tanker.

1. E sover alene, tvillingerne får soveværelset og vi forældre sover et par år i gæsteafdelingen bag stuen.
2. Alle børn sover sammen i børneværelset og alle børn får læst godnathistorie sammen.

Vi vil helst ikke lave for meget forandring, det er jo også lidt besværligt og hårdt at vænne S til at sove et nyt sted igen.

Hvornår tror du alle børn er gamle nok til at blive puttet sammen?

Kunne vi aktivt stoppe med at give E lur om dagen så hun er klar til at sove med tvillingerne? Hun er alligevel den eneste i børnehaven som sover lur.

Så mister E sin alenetid før sengetid, men så må vi prioritere den på andre tidspunkter. F.eks. Tager vi hende ofte med i køkkenet nu og med ud og handle.

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt