Brev:
Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev
30. december 2023
Alder:
3 år, 1 mdr.
Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev
Kære Helen.
Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du skriver, giver god mening.
Vi kunne godt prøve at lave lidt om på sove arrangementet, men vi er lidt i tvivl om hvordan.
Lidt om deres søvn:
E på 3 år sover stadig lur i børnehaven. Hun sover fra 19.30-06.30 og sover 1,5-2 t lur om dagen. Nogen gange springer hun dog luren over herhjemme.
S og T på 16 mdr sover fra 19-06 og sover lur i vuggestuen. S sover 1,5 time og T ca. 2 timer.
Her er lidt flere oplysninger.
Da tvillingerne S og T var mindre, sov de i hver sin tremmeseng i soveværelset og E havde sit eget værelse. Som forældre skiftes vi til at én sov i soveværelset hos tvillingerne og én sov på gæstesengen bagved en skillevæg i stuen.
Det er den plads vi har de næste 2-3 år, og tanken var at alle børnene kunne sove sammen og så har vi alle legetingene i et fælles opholdsrum. Vi har hørt fra andre at børn finder tryghed i at sove sammen indtil de er ret gamle.
Vi flyttede først S ind til E og afvænnede hende samtidigt fra mælk.
T har vand i ørerne og sover stadig ret dårligt. Han skal have lagt dræn 11/1 hvis alt går efter planen. Så vi ville vente med ham og han får fortsat lidt mælk om natten som trøst.
Men med tiden vil vi jo også gerne sove helt uden børn igen.
Jeg kan tænke på to fremtidige scenarier, og håber du måske har nogle tanker.
1. E sover alene, tvillingerne får soveværelset og vi forældre sover et par år i gæsteafdelingen bag stuen.
2. Alle børn sover sammen i børneværelset og alle børn får læst godnathistorie sammen.
Vi vil helst ikke lave for meget forandring, det er jo også lidt besværligt og hårdt at vænne S til at sove et nyt sted igen.
Hvornår tror du alle børn er gamle nok til at blive puttet sammen?
Kunne vi aktivt stoppe med at give E lur om dagen så hun er klar til at sove med tvillingerne? Hun er alligevel den eneste i børnehaven som sover lur.
Så mister E sin alenetid før sengetid, men så må vi prioritere den på andre tidspunkter. F.eks. Tager vi hende ofte med i køkkenet nu og med ud og handle.
Jeg ser frem til at høre dine tanker.