Svar: Baby vågner hver time
28. november 2023
Alder:
10 mdr.
Kære søde mor
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af de sidste ca. 7 uger :) Og tusind tak for dine søde ord, dejligt at høre, at du har glæde af mine svar:)
Der er, som jeg ser det, flere ting, som spiller ind hos jer. Det lyder som om, at din plan om at stoppe amning i forbindelse med putning og søvn til en vis grad fungerede. Jeres datter lærte i løbet af en lille uges tid at falde i søvn i egen seng uden bryst eller flaske, og hun lærte også at komme videre i søvnen med beroligende kærtegn. Du fik indført både en sut og en flaske (sen aften), og hun accepterede begge dele. Hun begyndte at kunne sove op til 3 timer uden afbrydelser. Så langt så godt.
Hun viste dog stort behov for brystet tidlig morgen, og dette behov blev stille og roligt øget, så hun begyndte at søge brystet flere gange natten igennem, mere og mere vedholdende. Årsagerne til dette kan være flere ting f.eks.:
1) Forkølelse og øreproblemer, som du selv nævner.
2) Det kan være gået lidt for hurtigt at skulle undvære både brystet og mors favn.
3) Manglende indtag af rigtig mad. I takt med at mælkeindtaget sættes ned, skal mængden af rigtig mad sættes op.
4) Alder og udvikling. Hun er i separationsfasen, og i denne alder vil hun naturligt være ekstra søgende i forhold til dig, og også ekstra brystsøgende.
Og for at hjælpe jer tilbage på rette spor, så tænker jeg, at vi er nødt til at tage udgangspunkt i netop disse 4 punkter.
Ad 1) Det er korrekt, at hun godt kan søge brystet ekstra, fordi det trykudligner. Men, her kan du også bruge en sut, og hvis det er nødvendigt at amme hende, så prøv at holde fast i, at hun blot behøver die kortvarigt, hun skal ikke fylde sig med mælk. Så er det for at give trøst og ro, og trykudligne, fordi du skønner, at hun har ondt.
Ad 2) Det kan godt være voldsomt at komme fra din favn og dit bryst og over i egen seng måske endda på eget værelse. Du nævner, at du mange gange har gået rundt med hende i grædende om natten, så hendes behov for at være dig nær, være i din favn, har hele tiden været stort - hvilket er helt naturligt. Det er dog ofte en god idé at lade hende være tæt med dig, selvom du ikke ammer hende. Så hun får masser af nærhed og tæt kontakt, selvom hun skal lære at undvære brystet.
Det er fint, at du har hendes seng i dobbeltværelset, men far er jo i udlandet lige nu, og derfor kan lillepigen også ligge i dobbeltsengen. Det giver mulighed for, at du kan berolige hende med dine hænder og kærtegn. Du kan lade hende mærke dig, vide at du er der for hende osv. Men uden at du igen og igen behøver amme hende. Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan søge og finde brystet om natten. Du kan berolige med en sut, lade hende putte sig på dig, være tæt på dig osv. men altså uden at brystet er tilgængeligt. Og også uden at du behøver stå op og gå rundt med hende. I ligger i sengen om natten.
Ad 3) Der er ingen tvivl om, at hendes øgede indtag af mælk hele natten og også i løbet af dagen og aftenen nu påvirker hendes indtag af rigtig mad. Og det dur ikke. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hun spiser og drikker nok om dagen. Derfor er det vigtigt, at hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, at hun f.eks. har en drikkedunk eller lignende hos sig og bliver tilbudt vand af den mange gange dagligt - også imellem måltiderne. Så du (og dagplejer) sikrer, at hun ikke søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten eller tørstig.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes lige nu kortvarigt og sover derefter videre
Morgen 6.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Afleveres i dagpleje
Puttes til sin 1. lur og sover som nu fra ca. 8.30-10. Hun må gerne blive tilbudt f.eks. en banan og lidt vand, som del af sit putteritual.
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Dette mellemmåltid kan også gives før dagens 1. lur, hvis dagplejens rytme er sådan, og frokosten ligger tidligere, end jeg har beskrevet i denne plan. Det vigtigste er, at hun får sine mellemmåltider.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, æg, forskelige deller, kød, fisk og lignende. Vand af kop.
Mellemmåltid før middagsluren f.eks. en banan og vand at drikke og puttes så til middagslur og sover som nu fra ca. 13-14.30. Igen er det vigtigt, at hun får et lille mellemmåltid og ekstra vand før sin lur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad 16.30: Tilbydes lidt kogte grøntsager, en delle eller lignende at sidde og spise selv, gerne rester fra aftensmaden dagen før. Vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad. Almindelige børnevenlige retter med lidt kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta. Der skal være mad i stykker og også gerne moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 18.45 - og får derefter børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. kl 19
Sen aften 22: Drømmeflaske og hjælpes til at sove uden bryst eller flaske til næste morgen tidlig, hvor hun lige nu ammes, så I begge sikres lidt ekstra søvn og kan stå lidt senere op.
Som du kan se, så er der mange små måltider i denne plan, og der er plads til 3 amninger eller flasker. Jeg vil anbefale, at hun får vand hele dagen igennem, også i dagplejen, og at de 2 til evt. 3 amninger eller flasker, som hun har behov for, giver du aften, sen aften og tidlig morgen - fordi det er vigtigt for jeres søvn og ro om natten.
Det er nødvendigt at holde igen med mælkeindtaget, for at hun begynder at føle sult og behov for anden og mere sufficient mad. Og i takt med at hendes mælkeindtag skrues ned, så skrues indtaget af rigtig mad op, netop for at hun ikke skal søge brystet fordi hun er oprigtigt sulten. Så de hyppige små måltider er vigtige, og det samme er hendes indtag af vand:) Derfor har jeg også, i stedet for amningen om eftermiddagen, lagt et ekstra mellemmåltid ind her.
Ad 4) Når børn er i separationsfasen, så vil de ofte klynge sig ekstra til deres forældre, for man kan ikke separere sig, uden at føle sig knyttet til. Det betyder, at de i denne alder ofte søger favnen ekstra meget, hun græder måske, når du går fra hende, eller når hun ikke kan se dig, hun søger også dit bryst ekstra meget og holder på den måde ekstra på dig.
Det er her vigtigt at finde balancen mellem at være der, give hende den nærhed, hun har behov for, men også holde fast i, at hun ikke behøver brystet for at føle sig tryg. Du er der for hende og passer på hende, og med den alder hun har nu, begynder hun naturligt at forstå, at mor og brystet er to forskellige ting. Derfor kan hun f.eks. også finde på at bide i brystet for at se, hvordan du reagerer på dette.
Derfor er det en god idé, at du f.eks. lægger dig med hende, lader hende mærke dig tæt på, beroliger hende med dine hænder, kærtegn, nærhed. Hun kan kravle helt ind til dig, putte sig ind til dig, lægge sig hen over dig, bruge din krop og din nærhed, som hun har behov for - men uden at få brystet. Og derfor er det en god idé, at du lader hende sove i dobbeltsengen sammen med dig.
Det er også rigtig godt, hvis du kan give hende en lille bamse, puttekanin, nusseklud eller lignende, som hun stille og roligt kan lære at forbinde med søvn, trøst og ro. En substitut for dig og for brystet, som også skal følge hende i dagplejen, og som på sigt kan følge med hende i egen seng, når hun på et tidspunkt skal puttes der. Så du får skabt nogle nye beroligende ritualer, som kan fungere for jer på sigt.
Du skal overveje om hun skal ammes eller have flaske om aftenen. Måske er amningen før putning lige nu nødvendig, fordi du højst sandsynligt producerer en del mælk, og hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få problemer med dette. Du kan derfor amme hende om aftenen, når hun puttes. Give drømmeflaske sen aften og så lige nu også amme hende tidlig morgen.
Når hun ammes, så er det godt, hvis du sikrer, at hun ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Du må meget gerne amme hende og så erstatte brystet med sutten og puttekaninen. Hun må gerne få brystet for at finde nærhed og ro, falde trygt i søvn, men det er vigtigt, at hun ikke er afhængig af brystet i munden for at falde i søvn.
Drømmeflasken kan gives sen aften, før du selv går i seng, eller når hun vågner og melder sig selv på et tidspunkt. Hvis hun sover kl. 22, så er det nogle gange en god idé at vente på, at hun vågner af sig selv, for jo senere hun får denne flaske, jo længere hen på morgenstunden, vil hun ofte også kunne sove... Hvis hun f.eks. begynder først at melde sig efter drømmeflasken kl 24 eller 01, så er der større sandsynlighed for at hun sover længere og måske helt kan springe den tidlige morgenamning over.
Amningen tidlig morgen bibeholdes lige nu. Det er som sagt vigtigt, at dine bryster bliver tømt, så du ikke stopper amningen brat fra den ene dag til den anden. Samtidig sikrer denne amning, at I måske kan sove lidt længere. Hvis lillepigen ligger ved siden af dig, så vil du med det samme, hun søger dig, kunne give hende brystet her og på den måde hjælpe hende hurtigt ind i søvnen, uden at du behøver rejse dig, gå rundt med hende osv. Hvis hun når at blive for ked af det, så vil hun naturligt søge brystet ekstra meget.
Er hun fuldstændig ulykkelig og brystsøgende, så kan det naturligvis være nødvendigt at tilbyde brystet mere, men prøv så at afkorte amningerne, så hun trøstes og beroliges, mærker dig - men ikke fylder sig med mælk.
Så hvis jeg skal prøve at opsummere, hvad jeg tænker vil være godt, for at I kan komme videre, så foreslår jeg følgende:
- Indfør flere måltider, herunder et godnatmåltid om aftenen.
- Sørg for at hun får vand nok hele dagen. Indfør evt. en drikkedunk, og hun skal tilbydes vand imellem sine måltider f.eks. også altid, når hun vågner af en lur.
- Indfør en puttekanin eller lignende, som fast del af hendes putteritual.
- Læg dig med hende i dobbeltsengen om aftenen og lad hende falde i søvn ved siden af dig.
- Du kan amme eller give flaske, før hun skal sove - men hun skal helst ikke falde i søvn med bryst eller flaske i munden.
- Giv en drømmeflaske sen aften. Hvis hun vågner af sig selv på et tidspunkt efter kl. 22, så lad hende evt. vågne og melde sig - så vil hun måske kunne sove lidt længere, før hun vågner igen.
- Vågner hun om natten, så lad hende mærke dig med det samme. Lad hende putte sig ind til dig, lægge sig på dig osv. så hun får al den kontakt, hun har behov for og mærker, at mor stadig er der for hende, men uden at du ammer hende. Forsøg at blive liggende med hende i sengen, undgå at I skal stå op, til at gå rundt osv. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at hun sover i dobbeltsengen, så hun ikke triller og falder ned på gulvet.
- Brug gerne sutten. Hvis hun har ondt i ørerne, kan den også hjælpe, og samtidig kan den være med til at give ro og holde hende væk fra bryst/flaske og dermed mælkeindtag, så dette kan blive sat ned igen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Stort knus herfra og held og lykke det projektet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske