Banken hovedet i gulvet i raseri og frustration

30. november 2023

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Banken hovedet i gulvet i raseri og frustration

Kære Helen

Vores dejlige lille bjergged, der kravler op på alt, er vist en lille hidsighans, eller måske blot signal- og viljestærk?

Han er nu 16 måneder (født 10.7.2022).
Når han er sur, dvs. hvis han f.eks. er træt, ikke får lige det han vil og puttebamsen og sutten ligger i sengen, kan han finde på at banke hovedet ned i vores stengulv, indtil han VIRKELIG bliver ked af det. Han har pt. et blåt mærke i panden af den grund... Han bliver helt utrøstelig og falder kun til ro med puttebamsen og sutten.

På den ene side vil vi gerne lære ham, at puttebamse OG sut er til sovetid, men på den anden side er det tit om morgenen og om aftenen, at han får de der flip.
Om morgenen skal vi have gjort begge drenge klar til afgang (og storebror har også med sine udviklingsforstyrrelser brug for megen hjælp). Om aftenen er alle flade, og ingen af os kan holde ...

Annonce

... til en storskrigende tumling ret længe.

Han er generelt meget kommunikerende med lyde og fagter, men siger endnu kun "ja". Ikke andre ord. Han har også 3 sprog at jonglere med i hverdagen.

Jeg håber det er en fase. Samtidig er han, og har altid været, meget morsyg og er heldigvis også en glad, fræk, finurlig og kærlig lille dreng, som dagligt smelter vores hjerter. Senest her til morgen, hvor han og storebror holdt kyssefest i køkkenet. Så kært.

Hvad tænker du vi kan gøre, når han får de der flip? Indtil videre har jeg bare siddet ved ham og forhindret ham i at gøre skade på sig selv, men han vrider sig som en ål og vil i hvert fald ikke holdes.

Jeg tænker som udgangspunkt, at vi skal øve, at puttebamse og sut kommer ned i sengen inden vi går ud til morgenmad, så han langsomt vænner sig til det. Det har vi ikke været gode til.

Kærlig hilsen
ML

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.