Brev:
Banken hovedet i gulvet i raseri og frustration
30. november 2023
Alder:
16 mdr.
Banken hovedet i gulvet i raseri og frustration
Kære Helen
Vores dejlige lille bjergged, der kravler op på alt, er vist en lille hidsighans, eller måske blot signal- og viljestærk?
Han er nu 16 måneder (født 10.7.2022).
Når han er sur, dvs. hvis han f.eks. er træt, ikke får lige det han vil og puttebamsen og sutten ligger i sengen, kan han finde på at banke hovedet ned i vores stengulv, indtil han VIRKELIG bliver ked af det. Han har pt. et blåt mærke i panden af den grund... Han bliver helt utrøstelig og falder kun til ro med puttebamsen og sutten.
På den ene side vil vi gerne lære ham, at puttebamse OG sut er til sovetid, men på den anden side er det tit om morgenen og om aftenen, at han får de der flip.
Om morgenen skal vi have gjort begge drenge klar til afgang (og storebror har også med sine udviklingsforstyrrelser brug for megen hjælp). Om aftenen er alle flade, og ingen af os kan holde til en storskrigende tumling ret længe.
Han er generelt meget kommunikerende med lyde og fagter, men siger endnu kun "ja". Ikke andre ord. Han har også 3 sprog at jonglere med i hverdagen.
Jeg håber det er en fase. Samtidig er han, og har altid været, meget morsyg og er heldigvis også en glad, fræk, finurlig og kærlig lille dreng, som dagligt smelter vores hjerter. Senest her til morgen, hvor han og storebror holdt kyssefest i køkkenet. Så kært.
Hvad tænker du vi kan gøre, når han får de der flip? Indtil videre har jeg bare siddet ved ham og forhindret ham i at gøre skade på sig selv, men han vrider sig som en ål og vil i hvert fald ikke holdes.
Jeg tænker som udgangspunkt, at vi skal øve, at puttebamse og sut kommer ned i sengen inden vi går ud til morgenmad, så han langsomt vænner sig til det. Det har vi ikke været gode til.
Kærlig hilsen
ML