Svar: Vil ikke sove i barnevogn del 3
15. september 2023
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Åh, hvor lyder det bare hårdt!
Jeg synes ikke, du skal fortsætte. Du fortæller, at du gør præcis det samme, når du forsøger at putte din dreng i barnevognen, som du gør, når du putter ham i slyngevuggen. Der er ingen forskel - og alligevel, så falder han fint i søvn i sin slyngevugge, men i barnevognen vågner han op, græder, og kan tydeligt ikke finde ro.
Jeg synes ikke at der på baggrund af dette er nogen grund til, at du "går all-in nu og KUN forsøger med barnevogn". Det er vigtigt, at han forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Det er også vigtigt, at han får sin søvn. Derfor er det slyngevuggen, som du igen må prioriterer - det lyder for mig som om, at hvis du fortsætter med barnevognen, så vil han begynde at forbinde den med noget, som ikke er trygt og rart, og det vil naturligt ikke gøre det lettere for ham at sove i barnevognen senere hen. At en eller anden grund er der noget, som han ikke bryder sig om, når han ligger i sin vogn, og han kan desværre ikke fortælle os, hvad det er...
Han er 4 måneder nu, og når han bliver 6 måneder, vil han kunne sidde op. Det betyder, at han både vil kunne få en pause og dermed nå at glemme sin barnevogn - et par måneder er lang tid, når man ikke er ældre, end han er - og om et par måneder, vil du igen kunne forsøge at introducere barnevognen som noget dejligt, fordi han så vil kunne sidde op i den, kikke på verden, følge med osv. På den måde kan han begynde at forbinde sin barnevogn med noget rart.
Jeg tænker, at du til den tid skal starte med at bruge barnevognen netop til ture, hvor han sidder op og er vågen - og ikke nødvendigvis putte ham til lur. Men gradvist vænne ham til at barnevognen er okay - og måske en dag kan I så trille af sted, opleve lidt af verden sammen, og han bliver så naturligt træt og vil pludselig kunne falde i søvn i sin vogn... det har man jo lov at håbe:)
Så ja, jeg tænker, at du skal vente, til han er ældre og håbe, at du på sigt kan lykkes med at vænne ham til barnevognen og gradvist finde ud af, at det faktisk er okay at skulle sove i den.. Krydser alt hvad krydses kan:)
Lige nu er det vigtigt for jer begge, at du giver jer selv ro i løbet af dagen og ikke kæmper med ham. I har ikke brug for "frygtelige dage" med tiltagende gråd og manglende søvn - det kommer der ikke noget godt ud af :)
Stort knus med på vejen herfra :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske