Svar: Vil ikke sove i barnevogn, del 2
4. september 2023
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og det er helt fint, at du skriver igen, det er meningen med brevkassen;)
Jeg vil anbefale, at du giver lillebror mælk, som en fast del af hans putteritual. Det er lettere for ham at overgive sig til søvnen, hvis han har fået mælk lige før, han skal sove, og det er med til at sikre, at han holder sig sovende. Hvis han f.eks. har spist en times tid, før han puttes, så vil han ikke kunne sove særligt længe, før han igen vil vågne op og have behov for mælk.
Samtidig vil det at få mælk, være i din favn, mærke dig, din varme, dine hænder, din vejrtrækning osv. gøre ham rolig. Når du holder ham hos dig, så produceres hormonet oxytocin, som kaldes kærlighedshormonet, og det hjælper ham med at koble fra og kunne finde roen og dermed bedre kunne falde i søvn.
De dage, hvor det lige nu er meget varmt, vil det sandsynligvis være for varmt for ham at blive puttet i hans sleepbag, men i takt med at vejret gradvist nok bliver koldere nu, hvor vi er i september, vil det være rigtig fint at bruge den. Det er rigtig fedt, at du har en sådan sovepose, det er guld værd. Lige nu kan du bruge det tæppe, som du plejer - men det vil være rigtig godt, hvis du kan svøbe ham i det, så han føler sig holdt.
Tæppet eller soveposen vil naturligt hjælpe ham med at komme fra din favn og ned i barnevognen. Når han ligger i din favn, mærker dine arme omkring sig, så føler han sig tryg og holdt, og ved at bruge tæppet eller soveposen, så sikrer du, at skiftet fra din favn og ned i barnevognen føles mindre voldsomt for ham. Slyngevuggen har lidt samme effekt, når han ligger i den. Her ligger han også "pakket i en hule", og du skal forsøge at efterlignede dette i barnevognen. Han er motorisk godt igang og lyder til at have en del uro i kroppen. At føle sig omsluttet og holdt lyder derfor til at ville kunne hjælpe ham med at finde lidt ro og dermed lettere kunne overgive sig til søvnen - også i barnevogn.
Hvis du lige nu bruger tæppet, fordi hans sleepbag er for varm, så kan du med fordel svøbe ham i tæppet og amme ham, imens han er svøbt. Når du går over til at bruge hans sleepbag, så kan du amme ham og direkte efter amning putte ham ned i soveposen. Du kan have soveposen indendøre, og svinge ham stille og roligt i den, så du luller ham lidt ind i søvnen og derefter putte ham ud i barnevognen, som du så kan trille lidt efter behov. Du må meget gerne putte ham med en klud, der dufter lidt af dig, så han føler, at han stadig har dig tæt på.
Du skal forsøge at putte ham, før han sover helt. Det vil sige, at han ikke skal være vågen, og han skal ikke ikke være faldet i dyb søvn. Han skal puttes der, hvor han er døsig. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i sleepbag'en, så kan du evt. svinge denne lidt frem og tilbage og derefter putte den og ham ud i barnevognen, som du så triller lidt.
Så prøv derfor følgende:
- Start med at gøre ham klar til putning med bleskift, blødt tøj osv.
- Svøb ham evt. i tæppet lige nu - senere bliver det i stedet til soveposen efter amning.
- Læg ham til brystet og lad ham spise godt, prøv at holde ham lidt igang, am gerne fra begge bryster eller brug forskellige ammestillinger, så du sikrer dig, at han spiser så længe som muligt fra et bryst - og får den federe og mere mættende mælk med ud. Den giver ro i maven og hjælper dermed på søvnen.
Efter amning puttes han direkte ned i soveposen. Flyt ham fra dig på det tidspunkt, hvor du kan se, at han kæmper med at holde øjnene åbne, men stadig kan registrere, at du flytter ham fra dig. Lad ham have en klud ved sig, som dufter af dig, så skiftet fra din favn og ned i soveposen ikke føles for stort. Han er fyldt godt op med mælk, har måske mælk i mundvigene og er helt slap i kroppen. Soveposen lukkes til, du beroliger med kærtegn, beroligende ord, svinger evt. soveposen lidt og putter den og ham i barnevognen jf. ovenstående.
Det er helt okay, hvis han her smågræder lidt, det kan være en måde at lukke lidt overskudsenergi ud og vise, at han er overtræt og har brug for din hjælp til at koble fra og finde ro. Han græder derfor måske nogle få minutter, men så skulle han gerne finde roen og overgive sig til søvnen. Græder han voldsommere og voldsommere, så må du tage ham op, berolige og betrygge med din nærhed og så forsøge at putte igen. Lykkes det ikke her, så synes jeg ikke, at du skal blive ved med at kæmpe, men tage ham op og så gå ind og putte ham i slyngevuggen i stedet, hvis du ved, at han altid falder i søvn der.
Det er umiddelbart mit forslag til, hvordan du kan vænne ham til at sove i barnevognen og jeg tænker, at hvis du gør det på samme måde hver dag, så vil det stille og roligt blive genkendeligt og dermed tryghed for ham. Hvis det ikke lykkes, så er det okay, så holder du fast i, at I er igang med at forsøge nye vaner og rutiner - og det kan lykkes dagen efter - og så putter du ham bare i slyngevuggen, som du plejer, så han får sin søvn. Jeg tænker, at pludselig en dag, så lykkes det, og så er det jo super godt. Små skridt og et skridt af gangen:)
Dejligt at høre, at han både har været forbi kiropraktor og ostepat - og at de intet har fundet. Det er rigtig dejligt, at han motorisk er så godt igang - det kan naturligt spille ind på søvnen, men netop derfor tænker jeg at soveposen på sigt kan have en god virkning for ham - også selvom han gerne vil sove på maven...;)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med projektet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske